Meerburg wint van Nicolaas Boys

14 september 2014 20:45

Zowel de voorwedstrijd tussen de E -teams van beide verengingen als het hoofdmenu eindigden in een overwinning voor de thuisploegen. De Meerburg E-tjes wonnen met 2-1 en de hoofdwedstrijd eindigde in een verdiende 3-1 overwinning voor de thuisploeg.

In de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen wist Meerburg 1, onder toeziend oog van enkele afgevaardigden van nieuwe hoofdsponsor ING en de leden van de club van 100, wat het te doen stond. De nederlaag van vorige week, opgelopen in de blessuretijd, moest ongedaan worden gemaakt om zodoende weer aansluiting te krijgen met de bovenste helft van de poule. Enigszins verkrampt traden beide ploegen aan op het inmiddels zonovergoten Meerburgcomplex.

Met in het achterhoofd dat 3 jaar geleden de opponent van vandaag in een tweeluik in de nacompetitie achter zich gehouden werd waardoor de thuisploeg promoveerde, waren de verwachtingen hoog gespannen. Meerburg, met de wind tegen, kreeg echter geen vat op de Nieuwveners. Meerburg hielp zichzelf zelfs bijna aan de 0-1 doordat laatste man Gidion Loos zijn eigen doelman bijna verraste. Met een hoge terugspeelbal bracht hij Van Polanen in het nauw en via zijn handen, lat en hoofd ketste de bal weer het veld in. De aanstormende spits knalde de bal via de onderkant van dezelfde lat opnieuw het veld in en de tweede rebound werd overgekopt!

Ondanks veel dreiging over links via Joeri van der Voort namens de thuisploeg, die zijn voorzetten niet bij medespelers zag belanden, werd de eerste goal toch gescoord door Nicolaas Boys. Na een vermeend buitenspelgeval, de scheids wuifde deze resoluut weg, werd de bal via rechts strak voorgezet en simpel werd de 0-1 op het scorebord gezet. Toch werd de score nog voor rust in evenwicht gebracht en wel door Justin de Jong die een corner van Ramon Weijers, na een kopbal van Mats vd Poel op de keeper, in kon tikken, 1-1 na 35 minuten.

De tweede helft was nauwelijks 3 minuten oud toen Meerburg, met de wind mee en naar de kantine toe, op voorsprong kwam. Een goed lopende aanval belandde via Thijs van Wetten voor de voeten van Mats van der Poel die wel raad wist met deze kans, 2-1.

Meerburg hield hierna de deur achter goed dicht, onder meer door de ingevallen en weer van een blessure herstelde Jeroen Verboon. Nicolaas Boys wist er nauwelijks meer goed uit te komen en het wachten was op de knock-out door de thuisploeg. Die kwam er zo'n 10 minuten voor tijd, opnieuw door van der Poel. Een uittrap van doelman Dennis van Polanen belandde via de kruin van de inmiddels ook ingevallen Joep van Vuren voor de voeten van de Meerburg puntspeler, die droog 3-1 binnenschoot. De score had nadien nog hoger kunnen uitvallen maar verder leed werd de bezoeker gespaard.

Zodoende eindigde de eerste thuiswedstrijd in een verdiende overwinning voor de equipe van Ron de Roode. Volgende week, bij het uitduel tegen DOSR, zal moeten blijken dat de opgaande lijn is ingezet en dat Meerburg mee kan gaan doen in de bovenste helft van de ranglijst.

Peter van der Heijden.

Voor meer foto's, kijk je HIER

Voor NOG meer foto's, ook van het pupillen voorwedstrijdje, klik hier