E4 bekert eenvoudig verder

11 januari 2014 13:45

Meerburg E4 boekte vandaag een degelijke overwinning in de eerste knock-out wedstrijd voor de beker. BSC ’68 E2 werd op het winderige sportpark in Benthuizen met 1-5 verslagen.

Ergens in een donkere kelder van het KNVB gebouw moet een stoffige archiefkast staan met de bijlage van het bekerregelement waarin in een appendix een voetnoot staat met wat er moet gebeuren als de bekercompetitie voor de herfstvakantie een zooitje wordt. Tijdens die bekercompetitie werden twee ploegen uit de competitie gehaald, twee nieuwe toegevoegd en had uiteindelijk ook door afgelastingen geen enkele ploeg alle wedstrijden gespeeld. En zo bleek de E4 tegen alle verwachtingen in opeens overwinterd te hebben in de beker, waardoor de witte zakdoekjes gewoon voor snotneuzen gebruikt konden worden.

De gedachten gingen meteen terug naar het EK van 1992. Voor de jongere lezers, Denemarken was in de kwalificatie al uitgeschakeld, maar werd later alsnog toegevoegd aan het toernooi waardoor de spelers van het strand gehaald moesten worden. De gedachten aan strand waren in koude regen en harde wind in Benthuizen ver weg. Maar Denemarken zou later Europees Kampioen worden. Wat duidelijk maakt dat als je mee mag doen, je ook kan winnen.

De E4 kwam vanmorgen compleet aan bij BSC, maar vaste keeper Daan kon vanwege een blessure slechts aanmoedigen. Jurre keepte de eerste helft en Joost de tweede helft. De E4 begon na een goede warming-up tegen de wind in. BSC had in het begin het beste van het spel en de E4 had moeite om de aanvallers te bereiken, veel passes waren (vanwege de wind?) te kort en de spelers van BSC waren net iets feller.

Maar de eerste keer dat de aanvallers van de E4 wel bereikt werden, was het meteen raak. Guus draaide handig van zijn directe tegenstander weg en schoot feilloos in. Daarna werd het passen door verdedigers Joost, Robin, Edsard en Hugo steeds beter en elke keer als de aanvallers bereikt werden was het gevaarlijk. Al snel schoot Hugo van afstand het tweede doelpunt erin, waarmee zijn eerste doelpunt  voor de E4 een feit was. En Kadir scoorde knap met een volley vanuit een corner.

BSC dreigde nog even terug te komen in de wedstrijd. Een schot van afstand belandde op de lat. De spits van BSC was daarop alerter dan de verdedigers van de E4. Jurre wist de eerste rebound nog knap te stoppen, maar was kansloos op de daaropvolgende poging. Maar Jip bracht meteende marge weer op drie doelpunten door van dichtbij een bal die de keeper losliet binnen te tikken. En zo werd er met een 1-4 ruststand limonade gedronken.

In de tweede helft maakte Joost zijn debuut als keeper, maar met wind mee was de E4 heer en meester op het veld. Edsard, Robin en Hugo hadden achterin alles eenvoudig onder controle. Keeper Joost moest een keer een bal oprapen en mocht nog een achterbal uitschieten. Ondertussen scoorde Kadir al snel de 1-5, werden de lat en paal van het doel van BSC geraakt en miste Guus van dichtbij een bal die hij normaal altijd maakt. En zo kabbelde de tweede helft verder en kwam de overwinning van de E4 nooit in gevaar.