Meerburg JO13-2: kleine dip en grote winst

8 oktober 2016 16:30

TER AAR - De trainers waren zaterdag een beetje boos, de spelers teleurgesteld en onder de supporters heerste verwarring. Daarbij kon nog worden aangetekend dat tegenstander TAVV JO13-1 even eerder met ‘een goed gevoel’ van het veld was gestapt. Maar hoe vreemd het bij dat alles ook klinkt, de mannen van Simon Olders en Folkert van der Linden wonnen ‘gewoon’ met 4-0.

Werd de zaak op scherp gezet voor de competitie? Simon ontkende dat: ,,Het was gewoon slecht! Daar moeten we eerlijk in zijn. De spelers vonden dat zelf ook. De opdrachten van de trainingen waren vergeten en het zeer goede spel van de laatste weken was weg. We liepen vooral voor onszelf te voetballen in plaats van voor het team.’’

Toch won Meerburg voor de vierde keer in de laatste vijf wedstrijden. De doelcijfers in die fase waren 19 voor, 6 tegen. De bekercompetitie werd als vierde afgesloten. Folkert: ,,Het linkerrijtje! De eerste drie wedstrijden waren we zoekende, daarna kwam de stijgende lijn. Het totaal plaatje na de ‘beker’ is zonder meer positief. De jongens worden beter, hebben hun plek gevonden. Toch was het nu niet goed.’’

Op de woorden van de coaches viel weinig af te dingen, zo vonden de spelers na afloop. Ze zagen de vrije man over het hoofd en sloegen het fameuze combinatiespel van de laatste weken over. Toch waren er nog meer feiten: de thuisclub kwam slechts twee keer in de buurt van Meerburgs doelman Stefan Hilgersom. De Zoeterwoudse formatie kreeg ondanks alles voldoende kansen om met dubbele cijfers te winnen.

Desondanks was het was goed dat we vandaag geen zwaardere tegenstander troffen, vond Folkert. ,,Al wil ik daarbij ook zeggen dat het een mogelijk met het ander te maken had. Misschien dat de jongens er in de voorbereiding iets te gemakkelijk over dachten. Zo van, de nummer laatst verslaan we toch wel. Dat daardoor de concentratie niet optimaal was.’’

Maar met zoveel goede voetballers bij elkaar zijn er altijd momenten om van te genieten. Thomas van der Aa die in de openingsfase goed doorzet en in de rebound de openingstreffer maakt. Joppe Lammerink die de 2-0 in de ‘verre’ hoek schiet na een voorzet van Ouassim Meqor.

Mike Jeltema zorgt na de hervatting voor nummer drie, na wat men noemt een ‘splijtende pass’ van Joppe uit het achterveld. Arnold Simonian bepaalt de eindstand op 0-4 door te scoren uit een vrije trap, na een overtreding op Emre Demirkurt.

Wat te denken van de schitterende lichaamsschijnbeweging waarmee Panthero Toney twee tegenstanders zo ongeveer letterlijk het dorpskanaal in jaagt! En dan feilloos laag in de hoek schiet maar de goede doelman uit Ter Aa op onnavolgbare ziet redden. Van Rens Hop, die paal en lat raakt en nog twee ballen van de lijn ziet gehaald.

Van Joppe die de bal vol op de pantoffel neemt en op de lat knalt, van Mike, die na een enorme ‘rush’ eveneens op de paal strandt. En Ouassim die de bal een centimeter langs de paal schiet. Aan de verkeerde kant van de paal, dat dan wel.

Belangrijk was ook dat Stefan de ‘nul’ hield, Jurre Meijberg en Luca Bouter het centrum dicht hielden en mede opbouwden, en datzelfde gold voor de vleugelverdedigers Nathaniël Artist, Bram Jansen en Emre. Afwisselend van elkaar dan. Robin Versnel ontbrak deze keer.

Trainers en spelers groeien naar elkaar toe, accepteren elkaars kritiek en worden beter. Alleen zaterdag dan net even niet. Simon: ,,Laten we zeggen: een dippie.’’ Maar alles wijst erop dat Meerburg JO13-2 klaar is voor de echte competitie.

Die gaat binnenkort beginnen.

Gert Lammerink