Meerburg JO13-2: Goed stel hoor!

2 oktober 2016 18:00

RIJPWETERING - Voor de tweede opeenvolgende keer heeft Meerburg JO13-2 met ruime cijfers gewonnen. Vooral op basis van een zeer goede eerste helft werd ROAC JO13-1 zaterdag verslagen, 5-1. Van de laatste vier duels wonnen de mannen van de coaches Simon Olders en Folkert van der Linden er drie. Het team staat, zo lijkt het. ,,Een goed stel hoor’’, zou Theo Reitsma zeggen.

Het was een mooie dag voor de JO13-selectie van Meerburg, werkend onder leiding van hoofdtrainer Paul Nibbelink. Het eerste team behaalde een fraai gelijkspel tegen koploper RCL (1-1). Zowel Team 1 als Team 2 staan na goede resultaten van de laatste weken nu in de subtop. Meerburg JO13-3 won bij Koudekerk (6-2) en staat zelfs tweede. ,,Meerburg heeft veel goede spelers in deze leeftijdsgroep’’, zei Folkert.

In het eerste deel in Rijpwetering was Arnold Simonian wat men zou kunnen noemen de man of the halve match. Hij had drie assist en een prachtige treffer. Daardoor was het halverwege al 4-0 tegen ROAC, dat vorige week nog koploper Alphense Boys (0-0) had bedwongen. Simon: ,,Het was geen gemakkelijke tegenstander. Maar we liepen er in die fase gewoon overheen.’’

,,Het was opnieuw een zeer goede zege’’, vulde Folkert aan. ,,We begonnen heel sterk en al snel paste de thuisclub de tactiek aan ons aan. Dat zegt natuurlijk wel iets.’’ Simon: ,,Het enige punt is dat onze tweede helft opnieuw wat minder was. We vergaten te ‘voetballen’ en kwamen wat onder druk te staan. Maar waar we in het begin van het seizoen in dergelijke fases nogal eens doelpunten tegen kregen, hielden we nu de zaak achterin aardig dicht.’’

Meerburg beheerste aanvankelijk de wedstrijd. De opbouw begon vaak, heel gedurfd, bij doelman Stefan Hilgersom en liep via verdediging en middenveld naar de aanval. Voetbal zoals het gespeeld hoort te worden. Met veel overzicht, beweging, balvaardigheid en oog voor de vrije man. ,,Het zag er heel goed uit’’, zei Folkert.

Mike Jelgersma, opnieuw ongrijpbaar, opende het gala uit een pass van Arnold, 1-0. Rens Hop maakte de 2-0, opnieuw was de assist van Arnold. Rens was ook verantwoordelijk voor nummer drie, nadat de doelman een schot van (wie anders dan…..) Arnold had losgelaten. De 4-0 was om in te lijsten. Mike trok een hoekschop als ‘een streep’ voor, Arnold kopte schitterend in. Panthero Toney was nog dichtbij een treffer, maar zag zijn schot net naast gaan.

Door het alles-of-niets spel van de thuisclub kwam Meerburg na de hervatting wat in de verdrukking. Stefan greep enkele malen goed in, in het centrum hielden Luca Bouter en Jurre Meijberg de zaak overeind. Emre Demirkurt knokte zich helemaal leeg, Thomas van der Aa bewaarde de rust, Bram Jansen en Robin Versnel hielden het bij toerbeurt linksachterin dicht, Nathaniël Artist deed dat op rechts.

Zo kon Meerburg verder afstand nemen. Mike maakte de 5-0, na een mooi passje van Joppe Lammerink. Na een vloeiende aanval (Wie aus dem Lehrbuch, zouden de Duitsers zeggen) via Joppe en Mike tikte Rens rakeling naast. De actie had een beter lot verdiend. Arnold had misschien wel een penalty verdiend, toen hij ogenschijnlijk stevig onderuit werd gehaald. De scheidsrechter beoordeelde de situatie anders dan de Meerburg-fans. Arnold viel geblesseerd uit, de doelman mocht een uittrap nemen.

In de felle en doorgaans sportieve wedstrijd kreeg ROAC nog wel een strafschop, wat tot de 5-1 leidde. Met Ouassim ‘Back in Town’ Meqor en Mike gokte Meerburg in de slotfase op de counter en was nog enkele malen gevaarlijk. Gescoord werd er niet meer. Folkert: ,,Dat we een beetje kritisch zijn over de tweede helft komt misschien ook omdat we de lat aardig hoog aan het leggen zijn. Als de jongens zo blijven werken en voetballen kan het een mooi seizoen worden. Daar gaan we voor.’’

Gert Lammerink