Een goed stel.

18 april 2015 21:30

Lang geleden, heel lang geleden was er eens een goed stel.
Dat stel was Europees kampioen voetbal geworden.

Ze klapten in hun handjes, ze trapten met hun voetjes en toen de tv-commentator dat zag, zei hij dat ze een goed stel waren.

Dat is natuurlijk allemaal ouwelullenpraat voor types die sentimenteel worden van blaasvoetbal. Maar het goede nieuws is dat er weer een goed stel op de voetbalvelden rondloopt.

Dat goede stel heet Meerburg B6,  Zaterdag meteen de eerste de beste kans gegrepen om kampioen te worden.

Met nog twee wedstrijden te gaan, nu al de titel binnen dankzij een 5-2 overwinning op Be Fair.

Het goede stel moet zich ’s morgens in alle vroegte uit bed scheuren om zich in De Zijl te melden.

In het restaurant van het zwembad wacht een kampioenenontbijt: brood, eitjes hagelslag en een plastic uitvoering van de cup met de gouden oren.

Een geweldig initiatief dat elke peptalk overbodig maakte.

Daarna op de fiets naar Zoeterwoude.

Meerburg heeft zijn goede stel, om niet te zeggen: zijn allerbeste stel, verbannen naar veld drie. Maar dat mag de pret niet drukken.

Coach André, die van het blaasvoetbal, heeft de beschikking over bijna zijn volledige selectie.  Alleen Bas ontbreekt wegens ziekte.

Al in de uitwedstrijd is Be Fair een lastig obstakel gebleken.

Maar het goede van dit goede stel is dat ze zich nergens wat van aantrekt.

Uitgaand van die eigen kracht wordt de wedstrijd al voor rust beslist.

Op het moment dat het even spannend dreigt te worden, rukt verdediger Pascal op.

Hij omspeelt twee tegenstanders en schuift de bal op z’n gemak in het doel.

Vervolgens maakt Jesse H. er vlot 3-0 van, Be Fair komt daarna even terug, maar onmiddellijk vergroot Thomas het verschil weer tot drie doelpunten.

Daarmee is de wedstrijd beslist, al kan Jan het natuurlijk niet laten ook nog een doelpuntje te eisen.

Met een tweede tegentreffer van Be Fair wordt de eindstand op 5-2 bepaald en is het kampioenschap een feit.

Wat maakt een goed stel tot een goed stel? B6 is een hecht team met een paar peilers.

Maar iedereen doet zijn best en onderling wordt er zelden of nooit gekankerd.

En als dat toch gebeurt, is er altijd wel iemand in het team die er met een grap een einde aan maakt. B6 is fanatiek, maar met mate. Dat verdient een titel.

Bart Jungmann.

Ontbijt B6  in Partycentrum de Zijl is mede mogelijk gemaakt door KeJo Steiger & Lijmwerk en Partycentrum de Zijl in Leiden, waarvoor bedankt!