100 kinderen voetballen in de warmte en eten poffertjes

7 januari 2023 16:15

Martin van Leeuwen

“Pap, hier is mijn thermoshirt”

Zaterdagochtend 7 januari startte het nieuwe voetbaljaar met een Jeugdtoernooi. In twee rondes van verschillende leeftijden namen bijna honderd spelers en speelsters het tegen elkaar op. De teams wisselden na elke wedstrijd en zo was er steeds na vijf ronden één speler met de meeste punten. Dankzij de hulp van veel ouders werd het een groot succes. Na afloop kreeg iedereen poffertjes en wat te drinken in de kantine.

Het was aangenaam warm op deze eerste voetbalzaterdag van het nieuwe jaar. Er stonden langs de kant veel ouders te kijken, vaak met een kopje koffie in de hand. Hoe anders was dat vorig jaar toen het een stuk kouder was, ouders door corona het terrein niet op mochten en de kantine dicht bleef. Na de eerste speelronde rent een jongen met rode wangen naar zijn vader: “Pap, wil jij mijn thermoshirt bij je houden?” Daarna rende hij snel door naar de middenstip. Daar kreeg je na elke speelronde te horen in welk team je de volgende wedstrijd moest spelen. Zo speelde iedereen vijf wedstrijden in steeds wisselende teams.

JO8, 9, 10

Eerst was het de beurt aan de spelers en speelsters van de JO8, 9 en 10. Toen ze voor het eerst aftrapten was het net licht geworden. Na elke ronde verzamelden Joep en Merijn van Amerongen razendsnel de briefjes met de uitslagen en brachten die naar het zenuwcentrum in de bestuurskamer. Na vijf wedstrijden bleek dat Abe Luijten van de JO9-6 de meeste punten had verzameld. Je kan hem komend seizoen terugzien op de training in zijn blauwe winnaarsshirt met daarop de tekst “winnaar nieuwjaarstoernooi 2023”.

JO11, 12

Toen de jongste spelers binnen aan de poffertjes zaten was het de beurt aan de JO11 en 12. Voor hen vormde dit toernooi nog een hele uitdaging. Als je gewend bent op met 8 spelers op een half veld te spelen is het spelen op 1/8 veld met zijn vieren best even wennen. Ook ging het aan het eind van de ochtend harder waaien. De winnares van vorig jaar, Amelie, liep vol trots rond in haar shirt van vorig jaar. Ook hier maakte voorzitter Cees de Rooij na afloop de winnaars bekend. Julian Sas uit de JO11-1 haalde hier de meeste punten.

WhatsApp_Image_2023-01-07_at_14.55.32.jpeg
Hulp

Wat fijn dat er zoveel hulp van ouders was zowel op het veld als in de kantine. Vele handen maken licht werk zo bleek maar weer. Op deze manier kunnen we wel vaker een toernooi organiseren. Er waren nu individuele prijswinnaars, voetbal blijft natuurlijk een teamsport.

Julian en Abe hadden nooit zoveel punten kunnen halen zonder de steun van hun teamgenoten. Wie je teamgenoten zijn, heb je bij dit toernooi niet in de hand. “Het blijft een soort loterij.” Dat is straks in de competitie weer anders. Veel succes allemaal over een paar weken met je eigen team, maak er een mooi jaar van.

Bron: PR en Communicatie