Meerburg JO17-1: kleine winst in grote wedstrijd

5 september 2020 10:20

J.M. (Jordin) van den Berg

Opstelling

ZOETERWOUDE - In de rust van de wedstrijd van Meerburg JO17-1 tegen Slikkerveer (1-0) zei coach Jurgen van der Drift dingen die hij niet elke week zegt. “Jongens”, zo sprak de trainer, “jullie hebben alles goed gedaan. Op 1 ding na. Jullie vergeten de bal in het doel te schieten.”

In de tweede helft, kwalitatief iets minder, kwam het nog goed. In de slotfase scoorde Frenk met een lob via de onderkant van de lat, waarbij de scheidsrechter constateerde dat de bal net de doellijn had gepasseerd. De tegenstander was daar niet geheel van overtuigd. Jurgen: “Met een beetje geluk winnen we daardoor nog. Maar over de hele wedstrijd genomen van het meer dan verdiend.”

Want: “De eerste helft hebben we geweldig gespeeld”, aldus Jurgen. “Ik zeg niet dat de tegenstander geen kansen kreeg, maar wij kregen er heel veel. Natuurlijk hadden we in die fase afstand moeten nemen. Maar de manier waarop we de mogelijkheden creëren, met rust en overzicht in ons spel, was zondermeer goed.”

Met hoofd en voet was Rens meerdere keren dicht bij de openingstreffer, na inleidende acties van Feiko, Sam en Paul. Het geluk ontbrak nog bij de spits, maar het kan bijna niet anders of SuaRens gaat ze er binnenkort weer inschieten. Frenk kopte over, Paul schoot net voorlangs, Sam stuitte op de keeper.

Het was het resultaat van weloverwogen voetbal, met opkomende verdedigers (naast Frenk ook Stijn, Ruben en Mees in de linie voor doelman Ted), het schakelende middenvelder met Paul, Joppe en Feiko en voorin de dreiging van Rens, Sam en Tim. In de loop van de tweede helft kwamen ook Thomas, Naut en Mike in het elftal.

Alleen Tim scoorde in de eerste helft, althans zo leek het. Nadat Joppe hem in het overvolle strafschopgebied vrij speelde knalde hij hard en hoog raak. De grensrechter constateerde echter buitenspel. Tim zag vorig week bij Esto ook al een fraaie treffer, met het hoofd, afgekeurd. Hij maakte in het eerste bekerduel echter ook twee ‘zuivere’ doelpunten, waarmee hij een belangrijk aandeel had in de 3-3 in Bodegraven.

Jurgen: “Als we een van de kansen hadden benut in de eerste helft denk ik dat we de wedstrijd vervolgens rustig hadden uitgespeeld. Dan waren er nog wel een paar ingegaan. Nu kwam er naar verloop van tijd misschien toch wat onzekerheid in het elftal. Bovendien waren zij met enkele counters na de hervatting ook een paar keer gevaarlijk. Op een gegeven moment zat het voor ons toch nog mee. De 1-0 was de terechte beloning van ons goede spel.”

Meerburg JO17-1: Ted Wagemaker; Ruben van Dijk, Stijn Pracht, Frenk van Huis en Mees van der Schuyt; Paul Marsé (Thomas van der Aa), Joppe Lammerink (Naut Tefij) en Feiko Donatz; Tim van der Loo,  Rens Hop (Mike van Kuilenburg) en Sam Bajyanama.

Gert Lammerink