Meerburg frustreert VEP

Meerburg JO13-3

VEP JO13-1

12 oktober 2019 10:00

Het idee dat je snel een voorsprong pakt en die vasthoudt of uitbouwt is de meisjes en jongens van Meerburg JO13-03 totaal vreemd. Zij hebben de gewoonte ontwikkeld om de tegenstander altijd een voorsprong te geven om vervolgens te kijken of de wedstrijd kan worden omgebogen. Waarbij de tweede helft steevast stukken beter is als de eerste. Een Hollywood-scenarioschrijver zou deze tactiek verzonnen kunnen hebben. Zeker als er winnend afgesloten wordt in de laatste minuut. Helaas gaat het daar nog wel eens mis. Slechts een keer wist Meerburg dit seizoen de volle drie punten te pakken. Vorige week uit tegen Alphen.

Misschien begon Meerburg daarom wel slap en nonchalant tegen VEP JO13-01 uit Woerden. Hoofdschuddend keek coach Paul het aan, toch was de eerste echte kans voor zijn team. Fenja lanceerde op de rechterflank Thomas, die zichzelf vrijspeelde voor een schot. Net over. Daarna rolde de JO13-03 de rode loper volledig uit voor de bezoekers. Binnen zeven minuten vlogen er drie in. Via een fraaie vrije trap van Matz deden de Zwartwitten wat terug. Wordt het dan toch nog een echte wedstrijd? Welnee, vlak voor de rust mocht VEP nog een keer afdrukken voor de 1-4.

Geheel volgens de traditie begonnen de meisjes en jongens uit de Meerburger polder lekker fris aan de tweede helft. Al snel moesten de VEP’ers in de achteruit. De robuuste Woerdense verdedigers blokten nog wel enkele schoten, maar hadden geen antwoord toen uit een corner de bal voor Yvo’s voeten plofte. Ongenadig hard jankte hij de bal van dichtbij tegen de touwen. 2-4. Wordt het dan toch nog een echte wedstrijd? Jazeker! Dat werd het.

De voortreffelijke spelende rechtsback Fenja zorgde voor een constante stroom passjes richting Zayd, die steeds dreigender werd. De bekroning volgde toen de bal via de buitenkant van zijn rechtervoet (zie foto) heerlijk binnen krulde. 3-4. De gasten uit Woerden voelden de wedstrijd uit hun handen glippen en uitten dat met het nodige verbale geweld naar elkaar, naar de scheids en naar de tegenstander. Het vocabulaire vernauwde al snel tot woorden beginnend met een K of G. Ook fysiek deden zij zich gelden. Een poging om Matz in een baan om de aarde te brengen mislukte ternauwernood (zie foto).

Vlug en Paraat (VEP) bracht hun laatste man en aanvoerder weer tussen de lijnen om achterin orde op zaken te stellen. Dat hielp en daardoor kon VEP weer aanvallend gaan denken. Boem 3-5! Maar buitenspel, dus afgekeurd. Ook nu weer borrelden er godslasterlijke klanken op uit de Woerdense strotjes. Een en ander werd er niet beter op na de bevrijdende 4-4 van Matz.

In de laatste minuten drong VEP nog aan. Corner op corner volgde en dat leidde tot hachelijke momenten, omdat de jaar oudere VEP’ers aanzienlijk meer lengte meebrachten. Na het laatste fluitsignaal gingen de Meerburgers dan ook juichend het veld af. De tegenstander een voorsprong geven en dan de boel rechttrekken, voelt nu eenmaal best lekker. Coach Paul hoopt inmiddels dat zijn spelers ook een ander scenario kunnen schrijven. Iets met een voorsprong…