Meerburg JO13/1 – een (sport)lust voor het oog?

Sportlust '46 JO13-1

Meerburg JO13-1JM

Hoofdklasse A

24 november 2018 9:45

Woerden - Meerburg JO13/1 speelde zaterdag 24 november de uitwedstrijd in Woerden tegen Sportlust ’46 JO13/1. De trainer van de opponent vatte het voor de wedstrijd goed samen. Het ‘gat’ tussen beide teams betrof 3 punten in Zoeterwouds voordeel dus het was aan- of afhaken voor een plek in de drukbezette middenmoot.

In de wedstrijd bespreking kwamen 2 onderwerpen aan de orde – de oefentraining van Rutger en de ontwikkelfase waarin wij nu als team zitten. ‘Ontwikkelfase?’ hoor ik u denken. Ja, ontwikkelfase. De succesvolle waterpolocoach Robin van Galen adopteerde  en integreerde het Tuckman model in zijn aanpak. Het model beschrijft de 4 fases van teamontwikkeling – forming, storming, norming en performing.

En de laatste weken bevindt Meerburg JO13/1 zich duidelijk in de storming fase. In deze fase komen teamleden op voor eigen belangen en spelen er conflicten en irritaties. Robin van Galen schroomde in zijn aanpak niet om de zogenaamde stoorzenders voor het succes definitief uit zijn team te verwijderen. Zo ver kan en komt het zeker niet binnen dit team van Meerburg-talenten. De vraag was wel – kon het team op basis van het verhelderende teamgesprek van donderdag – vandaag een teamprestatie neerzetten?

Het antwoord daarop is voor de volle 100%: JA! Zonder de in Ierland verblijvende Xander Schuhmacher speelde Meerburg een bijna perfecte wedstrijd. De 1e helft bleef de 0-0 nog op het bord, terwijl Sportlust tot welgeteld 1 aanval kwam. Meerburg domineerde op de helft van de tegenstander en kon alleen worden verweten dat in de laatste fase van de aanval het tempo niet bijster hoog was. De grootste kans was voor Marijn Laman – oog-in-oog met de Woerdense goalie schoot hij voorlangs.

In de 2e helft zouden Sven Kortekaas en Thierry van Lith ook oog-in-oog met die goalie het net niet weten te vinden. Een standaardsituatie was nodig om het krachtverschil in de score te laten doorklinken. Een corner van Sven Kortekaas smoorde in de doelmond en Thierry van Lith punterde bal vallend binnen. Daarna werd er van Sportlust-kant meer leven in de wedstrijd geblazen. Zeker na de 0-2 van de voet van Raoul Tanis.

Meerburg liep eigenlijk iets te ver achteruit, waardoor Sportlust een beetje op de voordeur van Meerburg begon te rammelen. En op een aantal momenten maakten de Meerburg-verdedigers net even die onhandige actie, die tot een aantal vrije trappen leidde voor de tegenstander. Gelukkig stond of het vizier niet scherp of Joram Spierenburg had een passend antwoord. Conclusie: een zeer terechte overwinning op basis van een puike teamprestatie!

Opstelling

Spierenburg, De Rooij, Kraan, Tanis, Matthyssen, Van Dooren (31e min Zwetsloot), Bogaard, Ajgou, Laman (31e min McKay), Kortekaas (51e min Van Dooren) en Van Lith (41e min Laman)

Wedstrijdverloop

∞     34e min 0-1 Van Lith