Meerburg JO13/1 wint derby in Leiderdorp in wedstrijd met 2 gezichten

Meerburg JO13-1JM

Hoofdklasse A

10 november 2018 8:45

Meerburg JO13/1 speelde zaterdag 10 november op de Bloemerd de derby tegen gastheer RCL JO13/1. RCL bivakkeerde op de 4e plaats en Meerburg op de 6e plaats. Wilhelmus en Jodan Boys lijken tot nu toe ongenaakbaar en daaronder zit een groepje van een stuk of 6 teams, waarin iedereen van iedereen winnen of verliezen.

Kleine verschillen dus en een derby staat in die zin altijd op zich. Een derby wordt in de regel altijd beslist op het mentale vlak. Wie kan onder de druk van de o zo belangrijke eer het hoofd koel houden? En dat is toch wel een dingetje voor deze (pre) adolescenten. RCL begon in ieder geval met zwabberbenen aan dit duel. Scott Mckay en Thierry van Lith dwongen samen de fout af in de opbouw van RCL en Thierry haalde definitief die trekker over: 0-1! “Zo het zit eens mee” dachten de aanwezige toeschouwers met een zwart-wit hart.

RCL schrok toen wel wakker en ging hartstochtelijk op zoek naar de gelijkmaker. Meerburg liep daardoor eerder achteruit dan vooruit. Dus was het wachten op de gelijkmaker. En zoals het dan vaak is, scoort de tegenstander aan de andere kant. Een uitbraak van Meerburg werd koelbloedig door Thierry van Lith afgerond: 0-2!

Niettemin bleef RCL volharden in het strijdplan en de mentale weerbaarheid van Meerburg begon ook haarscheuren te vertonen. Aandacht gaat daardoor uit naar de onderlinge bijdrage aan de wedstrijd dan naar de eigen prestatie. RCL kreeg dan ook meerdere 100% kansen en scoorde slechts uit een standaardsituatie de aansluitingstreffer: 1-2!

In de rust werden in de kleedkamer van Meerburg hard noten gekraakt. Het was simpelweg noodzakelijk de rijen weer in het gelid te krijgen en de focus op de juiste zaken te richten. Dat het kraken niet aan dovemansoren was gericht, bleek uit het spelbeeld van de 2e helft. Meerburg kwam als herboren uit de kleedkamer en was nu een onneembare vestiging voor de tegenstander geworden.

Een belangrijke rol was daarin weggelegd voor man-of-the-match Xander Schuhmacher. Halverwege de 1e helft kreeg hij al de opdracht de spelverdeler van RCL onschadelijk te maken. En dat deed hij zo goed dat hij daarmee de angel uit RCL haalde en die terug stopte in zijn eigen team. Meerburg was daardoor veel te vinden op de helft van RCL en creëerde nog kansen op meer zonder die te verzilveren. De wedstrijd van 2 gezichten kreeg daardoor ook de passende eindstand: 1-2!

Opstelling

Spierenburg, Zwetsloot (31e min Tanis), De Rooij, Kraan, Matthyssen, Schuhmacher, Van Dooren (31e min Kortekaas), Ajgou, Laman, McKay en Van Lith (31e min Bogaard)

Wedstrijdverloop

∞     3e min         0-1 Van Lith