Meerburg JO13/1 pakt 1e punten in de Hoofklasse

Meerburg JO13-1JM

Hoofdklasse A

6 oktober 2018 10:30

Het was even wachten op de 2e wedstrijd in de Hoofdklasse. Immers vorige week vierde onze club het 90-jarig jubileum. Ook de trainingsweek was behoorlijk ingekrompen door het Leidens Ontzet en in de personele bezetting waren Max Bogaard (gebroken pols) en Scott Mckay (hiel) nog niet beschikbaar.

In de warming-up kwam daar onze O13/1-veteraan Raoul Tanis ook nog bij. Misschien werkte dat gemis door in de koppies van onze Meerburg-talenten. Noordwijk JO13/1 begon in ieder geval beter aan de wedstrijd. Die talenten -spelend in een tenue wat deed denken aan de oude profclub Haarlem- zochten gepassioneerd de aanval.

Dat voetbal eigenlijk een mentaal spel is, bleek na de 0-1 van Meerburg. Uit de 2e corner was het al raak. De Meerburgers zorgden voor verwarring en Sven Kortekaas knalde de bal onberispelijk binnen in de korte hoek. Meerburg was daarna een fase aanvallend de bovenliggende partij en vergat de score te verdubbelen. Op eigen helft was het in balbezit en bij balbezit van Noordwijk toch regelmatig heel onrustig en ondermaats. Dat leidde tot de verdiende 1-1 voor Noordwijk. Balverlies in de laatste linie, een Noordwijkse steekbal, de uitgestoken hand van Joram, de val die volgde van de Noordwijker, de gele kaart voor Joram, Teun in het doel en de benutte penalty stond het 1-1.

Noordwijk wilde toen wel een voorsprong forceren tegen 10 man. Dat lukte wonderwel niet en zelfs Meerburg had na die fase de voorsprong kunnen pakken. Thierry van Lith creëerde zijn eigen kans door de inspeelpass van de Noordwijk-goalie te onderscheppen. Alleen de Noordwijk-goalie redde zijn vege lijf door het schot van Thierry onschadelijk te maken.

De 2e helft stond er toch een heel ander Meerburg. Zoals al geschreven, is voetbal een mentaal spel. Zelfvertrouwen, motivatie en plezier zijn 3 basis-ingrediënten, die je wel elke wedstrijd moet toevoegen als speler(s). Dat kwartje viel en de wijziging in de veldbezetting pakte ook nog goed uit. Meerburg was aan de bal een stuk zelfverzekerder. Het surplus aan spelinzicht kwam ook boven drijven wat tot resultaat kwam in de verdiende voorsprong. Sven Kortekaas stak vanaf eigen helft Marijn Laman weg in de diepte. De jonge speler bleef kalm en legde vanaf de rechterkant van de 16m op het juiste moment de bal breed op de meegelopen Thierry van Lith: 1-2! Noordwijk kon weer in de achtervolging.

Die opportunistisch ingezette achtervolging leidde uiteindelijk tot niets. Lukas Kraan heerste nu wel achterin en gaf daarmee ook de nodige impulsen aan zijn mede-verdedigers Teun Zwetsloot, Bas de Rooij en Cis Matthyssen. Ook de middenvelders van dienst – Bas van Dooren, Xander Schuhmacher en Anass Ajgou bleven de vele vuile meters maken, wat ook resulteerde in de betere kansen voor Meerburg. De 1e punten waren daarmee een feit!

Opstelling

Spierenburg, Van Dooren, De Rooij, Kraan, Matthyssen, Laman, Schuhmacher, Ajgou, Zwetsloot, Kortekaas en Van Lith

Wedstrijdverloop

∞     12e min       0-1 Kortekaas