Meerburg JO15-2: wel ‘guts’, no glory

DVC JO15-1

Meerburg JO15-2

6 oktober 2018 10:30

DELFT - De wedstrijd van Meerburg JO15-2 bij de Delftsche Voetbal Club (DVC) was er één van harde cijfers en een ietwat ongeloofwaardig verhaal. De cijfers, 7-2 in Delfts voordeel, spraken duidelijke taal. Maar het verhaal was dat Meerburg lang op 3-2 stond en kansen op de gelijkmaker had. In de slotfase ging het volledig mis.

Simon Olders, één van de twee coaches, vatte dat als volgt samen. ,,We kunnen vanmiddag in de kantine wel mooie verhalen af gaan steken dat we zo aardig hebben gespeeld, maar als je er dan bij zegt dat je met 7-2 hebt verloren gelooft niemand dat. Dus laten we onze mond meer een weekje houden.’’

Meerburg begon slecht en eindigde slecht. Binnen 20 minuten leidde de thuisclub met 3-0, in de laatste minuten volgden nog eens vier tegendoelpunten.

,,En in de fase die er tussen zat waren wij beter’’, zei Folkert van der Linden, de andere trainer. ,,We begonnen vooral na rust heel hard te werken en goed te voetballen. We komen terug tot 3-2 en iedereen geloofde er weer in. De mogelijkheden om er 3-3 van te maken waren er en het had nog een mooie middag kunnen worden. Helaas gebeurde dat niet.’’

3-0 dus, na 20 minuten. Ineens begon Meerburg er in te geloven. Guus Kleijs en Sepp van Velzen keken niet meer op tegen veel grotere tegenstanders en speelden zich in de wedstrijd, Paul Marsé werd vanuit het middenveld met Nathaniël Artist, Joppe Lammerink en Thomas van der Aa gelanceerd en werd weer gevaarlijk.

Achterin gingen Mareno Stafleu, Chiaria McAllister, Robin Versnel en Twan Odijk (met later Thomas de Vries linksachterin) de duels winnen. Diego van Laar joeg de tegenstander op. Zo werd het weer een wedstrijd.

Paul maakte kort voor rust de ‘aansluitingstreffer’, na goed doorzetten van Diego. In de rust lieten Simon en Folkert de spelers vijf minuutjes alleen achter in de kleedkamer, kennelijk om elkaar eens goed in de Delfts blauwe ogen te kijken. Dat werkte.

Meerburg was beter tegen DVC C1 en zette de tegenstander ver terug op eigen helft. Paul maakte ook de 3-2, nadat Joppe de bal op eigen helft veroverde en doorging tot in het strafschopgebied (van de tegenstander).

De gelijkmaker leek een kwestie van tijd, maar helaas sloeg de thuisclub een minuut of tien voor tijd toe uit een counter. Eerst redde doelman Stefan Hilgersom nog heel goed, maar in de rebound was hij kansloos.

Nog één keer zette Meerburg aan. Thomas (A), na het geblesseerd uitvallen van Mareno weer centraal achterin, schoof door, Joppe ging van de ‘punt’ achteruit naar de ‘punt’ vooruit en onmiddellijk was de dreiging er weer.

Thomas (A) knalde op de lat, Paul schoot na een mooie pass van Guus 1 centimeter voorlangs. Folkert: ,,Het herstel was geweldig en ik denk dat bij 4-2 of 4-3 iedereen toch met een goed gevoel naar huis had gekund.’’ Simon: ,,Dat we het in de laatste minuten zo weggaven was toch een teleurstelling. Helaas, maar verder veel pluspunten.’’

GERT LAMMERINK