Meerburg JO15-2: We doen het samen!

SJC JO15-2

Meerburg JO15-2

20 oktober 2018 12:00

NOORDWIJK - In een bekerwedstrijd tegen SJC die eigenlijk nergens om ging heeft Meerburg JO15-2 laten zien wat jeugdvoetbal zo mooi maakt: Samen vechten voor een resultaat, boven jezelf uitgroeien en er zijn als het team je nodig heeft. Zo werd onder leiding van de topcoaches Simon Olders en Folkert van der Linden een 3-1 zege geboekt in Noordwijk.

Door blessures en vakanties was de selectie ietwat onevenwichtig samengesteld, ook al omdat de C1 uiteraard de eerste keus had. Zonder voorbereiding pasten de trainers de tactiek aan, hetgeen zeer goed uitpakte. Simon: ,,Dat de jongens dit zo snel, zonder specifieke training, hebben opgepakt is geweldig.’’

Dan is er ook nog zoiets als teamspirit. Na zijn goede optredens in de laatste wedstrijden kreeg spits Paul Marché een verdiende kans in de C1. Maar in samenspraak met zijn ouders besloot hij onmiddellijk na de wedstrijd van het ‘eerste’ naar Noordwijk af te reizen voor het geval zijn team hem nodig had. Een signaal ook aan zijn medespelers. Paul kwam na de rust en scoorde drie keer.

En natuurlijk Berkay Barakas, die steeds goed terugkomt maar last blijft houden van groeigerelateerde blessures. Maar niet opgeeft. Straks staat hij er de hele wedstrijd!

Paul ‘Il Pistoletto’ Marché zette Meerburg op voorsprong. SJC, een team met veel getalenteerde spelers, trok vervolgens de stand gelijk. Vervolgens stonden de mannen op die dat op zo’n moment behoren te doen. Meteen na de aftrap stuurde Joppe Lammerink Paul de diepte in en was het alweer 1-2.

Het was mooi om te zien hoe de jongens samen het feest vierden. Folkert: ,,En als je zag hoe de spelers op de bank opsprongen, en het enthousiasme langs de lijn bij de ouders, dat was prachtig.’’

Terug naar het begin. Meerburg startte dus met 5--3-2 (begrijpt u het nog?). Folkert: ,,We hadden veel centrale verdedigers in deze groep. Daarom hebben we onze aanpak er op aangepast. Met Mareno Stafleu, Chiara McAllister en Thomas de Vries hebben we spelers die goed zijn in het centrum. Met Twan Odijk en Ruben van Dijk beschikken we bovendien over backs die de hele flank kunnen bestrijken. Het pakte goed uit.’’

Bovendien streed Meerburg vol overgave. Opnieuw lieten Sepp van Velzen en Guus Kleijs voorin als ‘eerstejaars’ zien dat je ondanks een verschil in lengte veel kunt bereiken. Dat wordt nog wat met deze jongens volgend seizoen! Borg van Doorn, nota bene een speler van de D2, deed daarvoor niet onder. Hij had een assist en scoorde nog bijna ook. Een mooi debuut in de JO15-selectie.

Voor rust had Meerburg op voorsprong kunnen staan. Na een prachtige pass van de steeds beter wordende Mareno vanuit het achterveld brak Ruben door, en na diens voorzet schoot Diego van Laar maar net over. Vervolgens lanceerde Joppe aan de linkerflank Twan, wiens voorzet op een haar na door twee inkomende spelers werden gemist.

Het was een voorbode op meer. In het doel stopte Stefan Hilgersom ongeveer alles wat er te stoppen viel, centraal in het midden zorgde Robin Versnel voor de balans. Het was de basis voor de zege. Kort na de 1-2 maakte Paul na een pass van Sepp nog de 1-3.

Gert Lammerink