Meerburg JO15-2 geeft alles …. en wint!

Meerburg JO15-2

Olympia JO15-2

Onder 15, JO15-2, Groep 2 26

21 oktober 2017 9:30

ZOETERWOUDE - In een inhaalwedstrijd voor de beker heeft Meerburg JO15-2 zaterdag veel meer gewonnen dan alleen maar drie punten. Olympia, dat in de competitie hoger is ingedeeld, werd met 2-0 verslagen. Veel belangrijker; het spel was aanmerkelijk beter dan in voorgaande weken.

Trainer Rutger Opdam kon dat simpel verklaren. ,,Vorige week miste ik strijd. Vooraf hebben we daarop gehamerd. Wil je winnen dan moet je alles geven. Dat hebben de jongens vandaag gedaan. Vanaf het begin was iedereen bereid er voor te gaan. Daarom hebben van deze sterke tegenstander gewonnen.’’

Doe het samen was het motto. Rutger: ,,We durfden de tegenstander meteen onder druk te zetten. Daardoor veroverden we vaak snel de bal en liep het vooral op het middenveld in de beginfase goed. Dan zie je dat ook de combinaties er weer uitkomen. Dit moet er nu inslijpen en er elke wedstrijd uitkomen.’’

Rutger zag ook dat investeringen gedaan in de training er nu in de wedstrijd uitkomen. ,,We hebben veel geoefend op de opbouw, van middenveld naar de aanval. Dat liep ook beter nu. Opnieuw speelden we vandaag met veel ‘eerste-jaars’, maar ze gingen veel beter om met fysiek veel sterkere tegenstander. Ook dat is een belangrijke stap vooruit.’’

Voordeel was ook dat zaterdag slechts één van de twee selectieteams in de C-klasse hoefde te spelen. Rutger had daardoor een wat ruimere keus, waar er de afgelopen weken door een aantal blessures de nodige ‘krapte’ was. ,,En de ‘invallers’ deden het goed’’, zei de coach naderhand.

Zo was Tim van Loo er voor het overzicht op het middenveld, was Max Verbeek sterk achterin, was Marius McAllister als gebruikelijk overal waar hij moest zijn en was Robin Gersen de onverwoestbare doelman, die in moeilijke situaties overeind bleef en de ‘nul’ hield alsof dat vanzelfsprekend is. Verdediger Stijn Pracht behoeft nauwelijks nog verdere introductie.

Halverwege leidde Meerburg met 1-0. Arnold Simonian, hoewel nog niet geheel fit, kopte vlak voor rust raak na een voorzet van Max. De thuisclub had in die fase het overwicht. Dat werd na de hervatting, met wind tegen iets minder. Maar achterin, met verder ook Twan Odijk, Thomas van der Aa en Ruben van Dijk, gaf weinig weg.

Ook in moeilijke omstandigheden bleef Meerburg, na de hervatting inmiddels ook met Ouassim Meqor en Niels Vos in de gelederen, hard werken. Ondanks het geblesseerd uitvallen van de altijd gevaarlijke Mike Jeltema. Dat leidde tot kansen. Rens Hop schoot net naast, Kadir Sahin schoot rakelings voorlangs na een pass van Arnold.

Kadir zorgde vervolgens toch voor de beslissing. Na een combinatie met Niklas Maessen stuitte hij eerst nog op de doelman, maar in de rebound rondde hij met het hoofd af, 2-0. Een fantastische reflex van Robin voorkwam in de slotseconde nog een tegentreffer.