D1 definitief los van de rest

Meerburg JO13-1JM

ARC JO13-3

21 januari 2017 15:00

De Meerburg D1 is na winst op ARC voorgoed los van de rest in de 1e klasse. ARC blijft ‘the best of the rest’ maar kreeg in Zoeterwoude geen enkele kans: 2-0. ‘Een verdiende maar ietwat moeizame overwinning’, aldus vlaggenist van dienst Van der Wal, die kennelijk genoeg tijd overhield om de wedstrijd te volgen en te analyseren. ‘Je wint gewoon met 2-0 en je geeft niets weg,’ gaf coach Nibbelink er een positieve draai aan.

Het lijkt gek, onmogelijk zelfs, maar er zijn zaterdagen die niet helemaal in het teken van voetbal lijken te staan. Meestal zijn dat dagen waarop de wedstrijd veel later begint dan normaal. Zoals deze zaterdag, om drie uur ’s middags. Je hebt dan al een dag achter de rug (bijvoorbeeld op een Open Dag op een middelbare school) zodat het voetbal ‘er nog even bij moet’. Zo’n zaterdag was vandaag.

Niet dat er geen inzet getoond werd door de D1-spelers, integendeel, er werden felle duels uitgevochten, en de spelers van ARC waren niet misselijk in de duels. Toch een grote club, dat ARC, als je bedenkt dat we tegen de D3 speelden. Hoe goed moet die D1 dan wel niet zijn? Nu moet gezegd worden dat ARC in de hele wedstrijd geen enkele kans heeft gehad tegen het blok Ruben-Luca-Stijn-Frenk- Emma achterin, waarbij vandaag met name Luca uitstekend opruimwerk verrichtte. Voor ARC was hier echt niets te halen. Na vijf minuten stond de 1-0 al op het scorebord (dat bord stond ook écht aan, een leuk extraatje als je op veld 1 speelt). Boudewijn drukte weer goed af met een geplaatst schot in de rechterhoek nadat ARC de bal niet weg kreeg uit de zestien. Weer een goeie goal van de steeds dominanter spelende middenvelder.

Daarna kwam de klad erin. Steeds werd de aanval wel gezocht maar niet gevonden. Meerburg was heer en meester, met een sterk inkomende Frenk, en als vanouds zeer dynamische Milan S en Niklas. Eervolle vermelding voor Sam Ouwerkerk, die op rechts regelmatig de achterlijn haalde en goed voorgaf. Geen goals, helaas.

De 1-0 bleef dus lang op het bord staan, maar ARC kon geen moment hopen op een stunt, daarvoor was Meerburg gewoon te snel weer aan de bal na (wel wat veelvuldig) balverlies. Helaas was er tegen een massaal inzakkend ARC nauwelijks ruimte te vinden voor een beslissende uithaal. Na een rommelige fase viel er in de 50e minuut weer een aanval uit het boekje te bewonderen (over dat boekje gesproken, ik heb het nooit onder ogen gehad, en houdt me aanbevolen als iemand het heeft): Frenk stuurde Tim weg op links, Tim gaf bij de achterlijn een strak passje op Milan V, die opnieuw zijn fijne neus voor de goal bewees: 2-0.

De wedstrijd was gespeeld. De zon zakte weg achter de kantine, het werd kouder, en de wedstrijd? Tja, het publiek begon zijn koude tenen te voelen (hadden ze zich maar moeten aanmelden voor de kantinedienst...). Het werd, kortom, een beetje saai. Nou en? Probeer je te bedenken hoe moedeloos je er van moet worden om tegen dit Meerburg te voetballen! De jongens en de meid geven je gewoon geen enkele hoop, het is alsof je een touw om je strot krijgt dat langzaam wordt aangetrokken. De D1 heeft opnieuw een concurrent om de titel definitief afgeschud en staat op de helft van de competitie acht punten los, zonder een enkel puntverlies. Is dat saai? Ze zijn gewoon te goed. De rest heeft het nakijken.

Gerwin van der Werf

Opstelling Meerburg: Wout Knottnerus, Emma van der Werf, Luca Bouter, Frenk van Huis, Ruben van Dijk, Niklas Maessen, Tim van der Loo, Boudewijn Meijles (Stijn Pracht), Milan Schoemaker, Sam Bajyanama (Milan Verhoeven)