Hagel, sneeuw en de volle winst

Be Fair JO13-1

Meerburg JO13-1JM

14 januari 2017 11:00

In een cruciaal duel tegen runner-up Be Fair uit Waddinxveen liet de Meerburg JO13-1 zien dat het zonder twijfel de beste ploeg uit deze poule is. Noch de striemende hagel, noch de ijzige sneeuw, noch de (vooral in de eerste helft) scherpe tegenstander kon de Meerburgers uit hun spel halen: 0-3. Het achtste duel op rij dat de JO13-1 wist te winnen!

Soms vraagt een voetbalouder zich af wat men nu precies beoogt met het fenomeen ‘winterstop’. Uitgerekend op de dag dat de winter op zijn guurst is en je vriend en vijand een lang en warm verblijf onder de wol toewenst wordt de competitie weer hervat. Soms hoor je wel eens iemand iets mompelen over ‘vroeger’ en ‘karakter’, meestal iemand met een muts, een duffelse jas en een kop warme koffie tussen de samengevouwen handen. Hoe dan ook, karakter is wel precies dát wat de ploeg uit Zoeterwoude toonde deze ochtend toonde, in deze krachtmeting met hun naaste concurrent én met de elementen.

Het team van coach Nibbelink startte zonder Sam Ouwerkerk (blessure) en Milan Schoemaker (schoolbezoek), en  met een iets gewijzigd middenveld. Frenk van Huis speelde centraal, en Boudewijn en Niklas hadden stuivertje gewisseld – Niklas nu links en Boudewijn rechts. Vanaf de eerste minuut werd echter duidelijk dat deze wedstrijd niet op de sloffen gewonnen zou worden. Na een openingsfase die voor Meerburg was, kregen de tegenstanders greep op de wedstrijd. Ze veroverden ballen en wisten na hun snelle buitenspelers dikwijls te bereiken. Luca, Ruben, Stijn en Emma hadden hun handen er vol aan, maar mede dankzij een sterk optreden van keeper Wout werd een doelpunt voorkomen. Een vrije trap spatte nog op de lat. Hiermee zijn de Waddinxveense wapenfeiten wel zo’n beetje opgenoemd. De grootste kans van de wedstrijd deed zich voor aan de andere kant, waar Vigo op de lat schoot na uitstekend werk van Milan V en de voorzet van Sam B. De wedstrijd leek in evenwicht tot dat moment.

Na de rust kwamen de woeste weergoden tot de tanden bewapend uit hun holen. Het werd aardedonker, en vlak nadat Meerburg op voorsprong was gekomen – een mooie goal over rechts, voorbereiding van Frenk, voorzet van Sam, goed binnengewerkt door Milan -  barstte een ijzige hagelbui los. De straffe noordwester joeg de gemene hagelsteentjes tegen de kuiten van de spelers. Wat een ellende. Tim was inmiddels op de plaats van Frenk gaan spelen en deed dat zeer verdienstelijk. De tweede goal viel uit een corner, de bal kwam voor de voeten van Boudewijn, die niet aarzelde en met links gedecideerd binnenschoot.

De rest van de tweede helft werd op een wit veld gespeeld, fluimen natte sneeuw woeien onafgebroken tegen de koppies aan, de bal rolde nauwelijks meer. Je kon gerust spreken van De Hel van Waddinxveen, maar een Hel werd het dan toch vooral voor de Veners zelf! Meerburg bleef geweldig voetballen, steeds werd een vrije man gevonden, alle duels werden gewonnen en Vigo en Sam kwamen keer op keer los van hun tegenstander. Niet lang voor het einde legde de Meerburgers de mooiste aanval van de dag neer op een nagenoeg onbespeelbare mat. De hele linkervleugel was erbij betrokken: het begon met goed instappen van Emma, die de bal veroverde en speelde op Niklas, die tikte door op Vigo. De zoveelste rush van onze rappe linkerspits eindigde met een perfecte voorzet die Milan weer prima binnentikte: 0-3. Daarna was het uitspelen en wachten op het fluitsignaal van een uitstekende jonge scheids, die na overleg met de coaches besloot door te spelen onder deze barre omstandigheden. Een goede beslissing.

Verkleumd van buiten maar verwarmd van binnen door het fraaie spel applaudisseerden de meegereisde Meerburg-supporters voor hun team. Als je onder zulke omstandigheden zo kan voetballen... nu ja, dan maar geen winterstop.

Gerwin van der Werf

Opstelling Meerburg: Wout Knottnerus, Emma van der Werf, Stijn Pracht, Luca Bouter, Ruben van Dijk, Niklas Maessen, Frenk van Huis (Tim van der Loo), Boudewijn Meijles, Vigo van der Wal, Milan Verhoeven, Sam Bajyanama