De D1 dendert door

Meerburg JO13-1JM

Floreant JO13-1

17 december 2016 9:30

Na de eclatante overwinning van afgelopen week volgde voor de D1 eerst een doordeweekse oefenwedstrijd tegen de oranje leeuwinnen van KNVB-west. Onze eigen getemde tijger Emma is daar één van. Coach Paul husselde de opstelling flink door elkaar, zodat alleen nog de keeper en de linksvoor op een voor hun vertrouwde positie in het veld stonden. Mees en Thomas kwamen de gelederen versterken want Boudewijn had studieverplichtingen en Emma speelde dus bij de tegenpartij. De KNVB-meiden bleken stuk voor stuk razend snel en super wendbaar te zijn. Het duurde tot ruim in de tweede helft voordat onze D1 de ruimte vond het vertrouwde combinatiespel neer te leggen op het kunstgras van Weteringbrug. Een ongelukkige handsbal resulteerde in een strafschop voor Meerburg, die Vigo er koeltjes inschoot. Kort daarna promoveerde hij een prachtige actie van gelegenheidsrechtsbuiten Milan S tot de 2-0. Vlak voor het eindsignaal kregen de ‘bondsbabes’ een penalty cadeau, maar die werd hard op de buitenkant van de paal gemikt. Op de terugweg werd er in de auto vooral met veel bewondering over Emma gesproken, het moet voor de spitsen van de tegenpartij toch wel erg ontmoedigend zijn om haar tegenover je te hebben staan.

Dan de wedstrijd tegen Floreant D1, waar de titel ‘Herbstmeister’ definitief binnengehaald moest worden. Emma kon er niet bij zijn, wat daarnaast weer consequenties had voor de verslaglegging, aangezien ook woordtovenaar Gerwin node werd gemist.

Direct vanaf het eerste fluitsignaal wist Meerburg de tegenpartij vast te pinnen op eigen helft. Een inmiddels prettig vertrouwd beeld voor de vaste toeschouwers van onze D1. De keeper van de gasten wist echter met spectaculaire reddingen steeds de openingstreffer te voorkomen. Die viel namelijk onverwachts aan de andere kant, na een klein momentje van onoplettendheid op het middenveld, gevolgd door een goed uitgespeelde counter. Het veranderde overigens niets aan het spelbeeld, met een continue aanvallend Meerburg en een op een tweede counter loerende opponent. Langs de lijn werd al nerveus teruggedacht aan de martelgang tegen VEP (waar de winnende treffer pas vlak voor tijd door Sam B werd gemaakt), maar gelukkig wisten Stijn (prachtig geplaatst schot) en Sam O (geweldige rush waarbij hij ook de uitgelopen keeper verraste met zijn snelheid) vlak voor rust orde op zaken te stellen.

Na de thee maakten Niklas (voor Sam O) en Luca (voor Ruben) hun opwachting in het team.

Ook met deze twee verse krachten bleef Meerburg natuurlijk gewoon vol op de aanval spelen.

Floreant hield nog lang stand, maar nadat Vigo de bal, na een ingestudeerde korte corner,  gevoelvol in de verre hoek krulde stortte het Boskoopse bouwwerk volledig in. Eerst werd er een treffer van Milan V afgekeurd wegens buitenspel (bij die beslissing werden later nog de nodige vraagtekens gezet), vervolgens beloonde Frenk zijn superieure spel met een treffer en als laatste noteerde Boudewijn de eindstand met weer een heerlijk doelpunt (hij doet eigenlijk alleen maar aan mooie goals).

Kortom, missie geslaagd. De D1 gaat met 3 punten voorsprong aan de winterslaap, maar moet er wel voor zorgen goed wakker aan de herstart te verschijnen, met direct twee confrontaties met de runner-ups op het programma.

Alvast fijne dagen,

Arjen van der Wal