Meerburg D1: veel sterker, maar toch benauwde zege

Meerburg JO13-1JM

VEP JO13-1

26 november 2016 9:45

Na een razendsnelle voorsprong werd de thuiswedstrijd van de Meerburg D1 tegen VEP in de slotfase geheel onnodig een ouderwetse billenknijper. Gelukkig wisten de hardwerkende Meerburgers het enorme overwicht toch nog te verzilveren: 2-1.

Vanaf de aftrap scoren, zo nu en dan gebeurt dat nog wel eens, en vaak zijn de koffiedrinkende ouders dan nét te laat. Ook deze verslaggever moest na afloop van een wisselspeler van Meerburg horen hoe de eerste goal tot stand was gekomen. Boudewijn werd gevonden vanaf de middencirkel, hij speelde Sam aan die de bal teruglegde voor Niklas die hem hoog en onhoudbaar binnenkrulde: 1-0 binnen een minuut.

Dat enkele minuten later de gelijkmaker al te noteren viel had niemand verwacht, nog in het minst de spits van VEP, die plotseling de bal op een presenteerblaadje kreeg nadat Keeper Wout te ver doorgleed op het spekgladde veld: 1-1. Pech, niks aan te doen, voorwaarts maar weer zag je de spelers denken. En zo geschiedde, want Meerburg maakte het spel en de Woerdenaren konden weinig anders dan zich terugtrekken op eigen helft. Een mooie tikkietakka-aanvalsopzet met Boudewijn en Milan V strandde helaas op de keeper van VEP, die zich voor het eerst liet gelden. Daarna zakte de aanvalskracht wat in: de verdediging oogde bij vlagen onzeker, de aanvallers wisten elkaar niet te vinden en probeerden dat ook te weinig.

Na de rust had Meerburg de mouwen duidelijk opgestroopt. Frenk kwam in de wedstrijd als centrale middenvelder en joeg de aanvallen van Meerburg aan, de buitenspelers Sam en Sam gingen ook meer als echte buitenspelers opereren en op zoek naar de voorzet. De kansen bleven niet uit - de doelpunten helaas wel. De keeper van VEP pakte alles:  kopballen, schoten en intikkers, en het meeste nog klemvast ook. Je kan zeggen dat de Meerburgers teveel mikten op het gele shirt van de keeper, maar evengoed kan je beweren dat de doelman uit Woerden de beste man van het veld was.

De druk van de ploeg van Paul Nibbelink op de tegenstander bleef groot ondanks dit frustrerende uitblijven van de verdiende voorsprong. De verslaggever was geïnfiltreerd in het uitvak, en kan u melden dat de VEP-ouders op een zeker moment al juichten als hun spelers over de middellijn kwamen. Ruimhartig gaven ze toe dat we de overwinning dik verdienden, maar stiekem hoopten zij op precies dat wat in Zoeterwoude werd gevreesd: een uitbraak van VEP en een goal-uit-het-niets. Het centrale duo Stijn en Luca bleef nu echter onverstoorbaar, evenals de backs Emma en Ruben, en ondertussen bleef Frenk de passes strooien richting de razendsnelle Sam B. Uiteindelijk was het toch een individuele actie van de rechtsbuiten die leidde tot de verlossende 2-1: zijn inzet verdween via de binnenkant van de paal toch in het net achter de geweldige keeper.

‘We schoten niet met scherp – maar er werd ook teveel met de bal gelopen,’ analyseerde coach Nibbelink na afloop. En daarna lachend: ‘In ieder geval kan je zeggen dat we de doelpunten mooi over twee helften hebben verdeeld: helemaal aan het begin en helemaal aan het eind.’

Laten we hopen dat het Meerburg JO13-1 lukt om in de volgende wedstrijd ook het doel te vinden in al die minuten die daar tussen zitten!

Gerwin van der Werf

Opstelling Meerburg:

Wout Knottnerus, Vigo van der Wal (Emma van der Werf), Stijn Pracht, Luca Bouter, Ruben van Dijk, Milan Schoemaker (Frenk van Huis), Boudewijn Meijles, Niklas Maessen, Sam Ouwerkerk, Milan Verhoeven (Tim van der Loo), Sam Bajyanama