Meerburg D2 maakt er een prachtige afscheidsdag van.

Katwijk D2

Meerburg JO13-2JM

D-pupillen zaterdag, D2, 2e klasse 05

23 april 2016 9:45

KATWIJK - Vooraf was er een flesje wijn en foto’s van de heldendaden in het afgelopen seizoen voor de staf van Meerburg D2. Het echte cadeau echter kregen trainer/coach Marcel Diek en teammanager Geert Jan Hop zaterdagochtend van de spelers, die in een indrukwekkend slotduel wonnen bij Katwijk D2, 3-4.

,,Een prachtige seizoensafsluiting en een verdiende zege’’, zei Marcel Diek dan ook na afloop. ,,Je weet dat het wel eens kan ‘spoken’ in Katwijk, maar vandaag waren wij niet kapot te krijgen. Ik ben trots op de mannen!.’’

Het was een combinatie van aanvullende kwaliteiten in de selectie, die Meerburg in het laatste duel deden stijgen naar de gedeelde vierde plaats. Het vermogen om voorin toe te slaan, de creativiteit in het midden en vooral de onverschrokkenheid achterin.

Max Verbeek, Luca Bouter, Marius McAllister en Finn van der Meer wisten van geen wijken, tegen de altijd goede en ‘scherpe’ aanvallers van Katwijk. Daardoor hield Meerburg stand. In het doel verbeet de geblesseerde rechtsachter Sam Groos de pijn en had in een cruciale fase beslissende reddingen.

Het was typerend voor de instelling van Meerburg, dat zich dit seizoen niet uit het veld liet slaan door tegenslagen. Zo vertrok de wekelijks uitblinkende doelman Robin Gersen halverwege het seizoen naar de D1 en kwam er geen vervanger voor terug. En zo waren er langdurige blessures, vooral bij Sam en Tim van der Loo.

Maar ‘de groep’ was niet kapot te krijgen, leerde incasseren, viel soms, krabbelde overeind en ging weer door. Dat onder leiding van een trainer die er onder alle omstandigheden in bleef geloven. Na de winterstop kwam ‘het voetbal’ in de ploeg en werden de resultaten beter. En, veel belangrijker, de spelers werden beter.

,,Een gedreven groep’’, zei Marcel Diek, de gelouterde jeugdtrainer. ,,We hebben er een heerlijk seizoen van gemaakt en ik vond het prachtig om met deze jongens te werken. Elke training was een feest. Gelukkig is het nog niet voorbij. We hebben nog een paar toernooien op het programma staan.’’

Meerburg D2 werd op de slotdag simply the best, of the rest. Gedeeld vierde met Noordwijk, met daarboven alleen Docos, Oegstgeest en Teylingen, die allemaal met de D1 in deze competitie speelden. In de onderlinge confrontaties deed Meerburg D2 er nauwelijks voor onder.

In Katwijk was vooral voor rust Meerburg technisch de betere, maar trof het een tegenstander met veel inzet en het nodige fysiek. De Zoeterwoudse club was er tegen bestand. In de boeiende confrontatie scoorden Arnold Simonian, Rens Hop en Marius in de eerste helft. Mike Jeltema deed dat in de meeslepende tweede helft. Het was genoeg voor de zege.

Gert Lammerink