Meerburg D2 wint en de trainer geniet van het spel

Blauw-Zwart D2

D-pupillen zaterdag, D2, 2e klasse 05

19 maart 2016 10:00

ZOETERWOUDE - Meerburg D2 gaat met de week beter spelen. Zaterdag won de formatie van trainer/coach Marcel Diek met mooi spel van Blauw Zwart D2. Het werd 4-0 voor de thuisclub, die veel fraaie combinaties op de mat legde. ,,Dit is genieten’’, was dan ook de reactie van Marcel Diek na afloop.

Na maanden hard werken, in weer en wind, lijkt het er ineens allemaal uit te komen. Er zit samenhang in het elftal, veel ‘voetbal’ en ook doortastendheid. Er wordt doorgaans weinig meer weggegeven. Diek: ,,Op de trainingen heb ik dit al langer gezien. In de wedstrijden kwam het er aanvankelijk niet uit. Dan is het blijven oefenen, blijven herhalen, blijven uitleggen. Dat het er in de wedstrijden nu ook uitkomt is prachtig.’’

Meerburg kende meerdere uitblinkers en had geen zwakke schakels. ,,Spelers worden beter, krijgen meer zelfvertrouwen’’,  verklaarde Diek. ,,Daardoor durven ze ook meer. Ook jongens die het aanvankelijk moeilijk hadden hebben doorgeknokt. Ze belonen zich nu allemaal voor maandenlang hard werken. Er zit talent in deze groep. Qua voetbal behoren we zonder meer tot de besten van onze klasse. Dat hebben we de laatste weken wel bewezen.’’

Uit de laatste drie thuiswedstrijden (VVSB, Katwijk, Blauw Zwart) haalde Meerburg D2 zeven punten. Dit ondanks het vertrek van doelman Robin Gersen naar D1 en zonder dat daar een vaste vervanger voor terugkwam. Dit keer had Marcel Diek Lars Dofferhoff (D8!) nog weten te ontdekken en de jonge doelman deed het goed. ,,Over Lars mogen we zeer tevreden zijn’’, zei de trainer.

De eerste twee treffers waren een voorbeeld van voetbal dat de Duitsers ‘wie aus dem Lehrbuch’’ noemen. Bij de 1-0 veroverde de onverzettelijke Vigo van der Wal de bal (één van zijn vele intercepties!), speelde op Joppe Lammerink, die de diepte zocht en dat vond bij Rens Hop. De spits was niet egoïstisch, maar speelde op Mike Jeltema die bekwaam scoorde. Dat betekende een ruststand van 1-0.

De 2-0 was eveneens een gevolg van een breed opgezette aanval. ‘Gastspeler’ Frenk van Huis opende van rechts op Joppe, die vervolgens Rens wegstuurde en die kon afronden, 2-0. Combinaties tussen het betreffende drietal hebben de laatste jaren in het theater van Meerburg tot misschien wel honderd treffers geleid. Het was mooi voor de diehards onder de fans ze weer even samen te zien.

Na de 2-0 brak voor de thuisclub een moeilijke fase aan. Blauw Zwart kreeg kansen, maar Luca Bouter, eerder op de dag al actief bij de D1, greep enkele malen op cruciale momenten in. Dat voorkwam de aansluitingstreffer en dergelijke acties zijn net zo beslissend als het maken van doelpunten.

Ook de routiniers achterin stonden er toen het moest. Max Verbeek en Marius McAllister gingen met overtuiging de duels aan, Finn van der Meer behield de rust en zorgde met een goede opbouw er voor dat het overzicht in het spel terugkeerde. Wiek Breedeveld knokte zich aan de rechterkant helemaal leeg, Tim van der Loo groeide in de wedstrijd.

,,Het enige punt van kritiek was misschien dat we in sommige periodes wat te dicht op elkaar gingen voetballen’’, zei Diek. ,,We maakten te weinig gebruik van de ruimte én van onze sterke punten. Nadat ik de jongens daarop wees hebben ze ook dat goed opgepikt. Ook daarover ben ik tevreden.’’

Zo kon Meerburg het spel weer naar zich toetrekken. Dat leidde nog tot twee doelpunten die het aanzien meer dan waard waren. Eerst kopte de van een blessure herstelde Arnold Simonian dankzij een geweldige timing raak na een hoekschop van Marius. Vervolgens schoot Mike nog even een vrije trap ineens in het doel, met een gemak alsof hij de hele dag niets anders doet. Dat betekende 4-0.

Gert Lammerink