Meerburg D2: mooi spel en teveel tegentreffers

D-pupillen zaterdag, D2, 2e klasse 05

12 maart 2016 9:45

12-03-2016 Oegstgeest D1 Meerburg D2 5 - 1

OEGSTGEEST - Een nogal gehandicapt Meerburg D2 heeft zaterdag tegen koploper Oegstgeest D1 bij vlagen voetbal om van te genieten laten zien. Dat gebeurde echter tegen een opponent die in de ‘omschakeling’ veel effectiever was. Dat verklaarde grotendeels de in de slotfase nog hoog uitgevallen nederlaag, 5-1.

Vrijwel het hele duel speelde Meerburg op de helft van de titelkandidaat bij uitstek. Die counterde echter slim en strafte foutjes in de Zoeterwoudse gelederen meteen af. Dat leidde tot de vijf treffers. De productie van Meerburg bleef beperkt tot een doelpunt van Joppe Lammerink, de 2-1.

Meerburg had zaterdag geen keeper. Eerste keus Robin Gersen speelt inmiddels in de D1, zijn vervangers hadden andere verplichtingen. Nota bene de al maanden geblesseerde rechtsback Sam Groos ging daarom in het doel staan. Iemand moest het doen! Sam deed hij met bravoure en enkele onnavolgbare acties.

De centrumspitsen Arnold Simonian (geblesseerd) en Rens Hop (ziek) ontbraken, vleugelaanvallers Kadir Sahin en Ouassim Meqor waren er wel, hoewel ze beiden de hele week met griep in bed hadden gelegen. Ondanks alle tegenslagen slaagde de ervaren coach Marcel Diek er in een elftal samen te stellen dat er stond in Oegstgeest.

Diek kon zich naderhand ook best voorstellen dat de fans tevreden waren over het vertoonde spel. Zelf had hij wel een paar kritische noten. ,,We hadden bepaalde afspraken gemaakt en daar heeft niet iedereen zich aangehouden. Dat kan niet. In de rust hebben we nog wat dingen nadrukkelijk doorgenomen en opnieuw hield niet iedereen zich er aan. Dat moet beter.’’

Toch had hij ook veel positieve dingen gezien. ,,Het voetbal was vaak gewoon goed. Wat dat betreft hebben we de opgaande lijn weten vast te houden. De overwinning vorige week op nummer drie Katwijk was geen toeval. En ik weet zeker dat het nog beter kan. We krijgen Oegstgeest ook nog thuis en die wedstrijd willen we heel graag winnen. Dat zit er voor ons echt wel in.’’

Meerburg begon frank en vrij in Oegstgeest en kreeg tegen de verwachting in al snel het initiatief. Vrije verdediger Max Verbeek schoof veelvuldig in, Luca Bouter hield als centrale man de zaak achterin dicht, Marius McAllister en Wiek Breedeveld buffelden op het middenveld, Joppe was als ‘hangende’ spits het aanspeelpunt.

De snelle vleugelspits Mike Jeltema en de voortdurende opkomende linkermiddenvelder Vigo van der Wal waren meteen al dichtbij een treffer, maar hadden geen geluk in de afwerking. Max en Marius waren dreigend met schoten van afstand.

Rond de twintigste minuut scoorde de thuisclub echter twee keer en leek Meerburg geslagen. De formatie toonde echter veerkracht en kwam terug. Joppe opende op Kadir, die de achterlijn haalde, fraai terug legde op Joppe, die vervolgens raak schoot. Vigo, Kadir en Mike dwongen nog voor rust mogelijkheden op de gelijkmaker af, maar die bleef uit.

In het tweede deel was het spelbeeld grotendeels hetzelfde. Meerburg had het initiatief, met de vaak opkomende backs Finn van der Meer en Tim van der Loo, en had meerdere mooie aanvallen. De tegenstander, in tegenstelling tot Meerburg bestaande uit allemaal ‘tweedejaartjes’, speelde opnieuw slim en sloeg nog drie keer toe via de uitval.

In de loop van de middag stuurde Marcel Diek de jongens nog een what’s appje. ,,Jammer dat we geen punten hebben, maar we hebben gezien dat we ‘voetballend’ niet onder doen voor de koploper.’’

En …..  maandag allemaal komen trainen!

Gert Lammerink