Meerburg D3 Cupfighters!!

D-pupillen, D3, Groep 2 13

19 december 2015 10:45

Zoeterwoude-Rijndijk – 19 december 2015

Op 5 december 2015 speelde Meerburg D3 in de competitie tegen BSC D1 en leed toen een grote nederlaag: 1-8. Hoe ander was dat vandaag. Cadeautjes werden niet meer uitgedeeld en Meerburg  vocht voor elke meter. BSC dacht vermoedelijk op eenvoudige wijze door te kunnen gaan in het bekertoernooi, maar kwam na 2x 30 minuten spelen ontgoocheld van het veld. De zwart-witten lieten zien dat inzet en passie beloond worden: 3-2!

Overigens is 19 december ook op andere fronten een memorabele dag. In 1676 wordt de eerste Twaalfstedentocht geschaatst. Het betreft een 320 km lange tocht langs twaalf Noord-Hollandse steden. In 1945 verschijnt de stripreeks ´Suske en Wiske´ voor het eerst in de krant. In 1964 ontvangt dominee Martin Luther King de nobelprijs voor de vrede. In 1972 keert Apollo 17, de laatste bemande vlucht naar de maan, terug op aarde. En in 1974 komt de eerste computer voor de particuliere markt beschikbaar: de Altair 8800.

Op sportgebied geen echte hoogtepunten. Het vermelden waard is slechts de in 1982 gespeelde wedstrijd in Aken tussen het Nederlands voetbalelftal en Malta. De eindstand werd 6-0 en zowel Dick Schoenaker als Cees van Kooten scoorden allebei twee maal. Vanaf vandaag zal de sportwereld zich de dag 19 december echter wel herinneren, want vanaf deze dag staat bij iedereen de memorabele wedstrijd van Meerburg D3 tegen BSC D1 op het netvlies gebrand.

Het uitgangspunt vandaag was weer gelijk aan dat van twee weken geleden. Een voetbalveld, 60 minuten speeltijd en dezelfde scheidsrechter. Het woei alleen veel minder hard. Alhoewel de kans op een overwinning niet groot was, BSC is immers een goed voetballend team dat niet voor niets de eerst positie in de competitie bekleed, liet Meerburg vanaf het eerste fluitsignaal zien dat er iets rechtgezet moest worden. De nederlaag op 5 december jl. moest ´weggespoeld´ worden.

De intentie waarmee coaches Huig en Stefan hun jongens het veld in stuurden was meteen duidelijk. Vroeg storen, kort op de tegenstander zitten en spelen met hart en ziel om maar eens wat voetbalkreten te noemen. Deze tactiek werkte. BSC had het zowaar moeilijk tegen de tegenstander die eerst nog eenvoudig met 1-8 opzij werd gezet. Het probeerde het eigen spel te spelen door met goed combinatievoetbal de voorwaartsen te bereiken die dan met veel kracht op het doel konden schieten. Het sterke optreden van de verdediging van Meerburg wist BSC te weerhouden van doelrijke kansen. BSC scoorde weliswaar nog als eerste en het trof ook nog de lat, maar veel verder dan een enkel schot voorlangs kwam het niet. Ook vanuit de hoekschoppen werd BSC niet gevaarlijk. Het ijzersterke teamoptreden van Meerburg stond hieraan in de weg. Meerburg hield grip op de wedstrijd en kreeg zowaar ook kansen. Uit de tweede hoekschop ontstond een kans die direct benut werd: 1-1. Het eerste moment van zwakte aan de zijde van opponent BSC werd zichtbaar. Tegen zoveel inzet en passie had het blijkbaar nog niet eerder gestreden.

In de tweede helft deed Meerburg er zowaar nog een schepje bovenop. Er werd wederom goed gestoord, de felheid nam toe en er werden verbeten duels uitgevochten. Niet alleen in de defensie, maar ook op het middenveld en bij de spitsen droop de werklust er vanaf. Deze werklust werd beloond. Door goed doorlopen op de keeper kon deze een terugspeelbal niet tijdig wegwerken en belandde de geblokte bal zomaar in het eigen doel. Meerburg leidde zowaar met 2-1.

BSC werd zenuwachtig en drong aan; het is niet gewoon om op achterstand te komen. Dit leidde tot slordigheid in het anders zo verzorgde combinatievoetbal. Meerburg kon de verdedigingswal optrekken en er met gevaarlijke counters uitkomen. Ongeveer vijf minuten voor het eindsignaal scoorde Meerburg de 3-1. BSC drong daarop nog meer aan. Vanuit een inworp aan de rechterzijde van het veld belandde de bal via enkele combinaties bij de linker aanvaller die de bal uiteindelijk diagonaal in het doel kon schuiven: 3-2. Enkele seconden na de aftrap floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd. Het onmogelijke bleek waarheid te zijn geworden. Meerburg wist te winnen van het hoger ingeschatte BSC. Een goede opsteker voor de resterende beker- en competitiewedstrijden. Maar bovenal een bevestiging van de klasse van dit team dat steeds zichtbaarder wordt.

Kort na de wedstrijd kwamen de eerste geruchten binnen over op hol slaande scoutingsapparaten van omliggende BVO’s; bij Meerburg D3 zouden grote talenten rondlopen. Begin 2016 kan het parkeerterrein bij Sportpark Meerburg dan ook wel eens flink gaan uitpuilen met auto’s. Aan alle spelers, ouders en fans van RKVV Meerburg dan ook hierbij de oproep om met de fiets te komen..

Op 16 januari 2016 om 8.30 uur speelt Meerburg D3 de eerstvolgende competitiewedstrijd tegen Ter Leede D2. Op 21 november 2015 werd de uitwedstrijd nog verloren met 3-0. Toen was er geen enkele bezieling in het elftal. Nu bekend is waartoe dit team in staat is, mag Ter Leede met gezonde spanning afreizen naar Sportpark Meerburg. Als dan met dezelfde inzet en bezieling wordt gespeeld als vandaag, kan die wedstrijd de boeken ingaan als de eerste in een reeks van overwinningen na de memorabele bekerwedstrijd tegen BSC D1. Nu maar hopen dat bij de organisatie de noodzaak van het spelen op veld 1 op waarde wordt geschat de resterende wedstrijden.

En voor wat het bekertoernooi betreft, moet er worden afgewacht welk team er in Zeist uit de bokaal getoverd wordt. Eerst na de volgende bekerwedstrijd lonkt de 1/8 finale. De weg naar de finale is nog lang, maar “it ain’t over till the fat lady sings”!

Uw verslaggever ter plaatse: Raymond Tefij