'Eersteklasser' BSC D1 te sterk voor Meerburg D3

D-pupillen zaterdag, D3, 2e klasse 04

5 december 2015 11:00

Zoeterwoude-Rijndijk – 5 december 2015

Vanavond is het pakjesavond en de D3 was blijkbaar al in de ban van Sinterklaas. De cadeautjes werden al vroeg uitgedeeld vandaag. BSC D1 was beduidend beter dan de D3 en zij kunnen zeker een klasse hoger spelen, maar door het gebrek aan vechtlust bij de D3 konden de gasten na rust gemakkelijk uitlopen naar 1-8.

Wat gebeurde er nog meer in de wereld ´vandaag´. In 1492 ontdekte Christoffel Columbus het eiland Hispaniola en in 1901 werd Walt Disney geboren (overleden in 1966). Een misschien vergeten stuk geschiedenis is het politieke incident dat ook wel wordt aangeduid met ‘Zwarte Sinterklaas’. Na een al maanden durende anti-Nederlandse stemming, waaraan ook president Soekarno meedeed, werden op 5 december 1957 de Nederlanders staatsgevaarlijk verklaard en met klem verzocht Indonesië te verlaten. Nederlandse bedrijven werden genationaliseerd en in de daarop volgende maanden verlieten bijna 50.000 Nederlanders Indonesië. De term ‘Zwarte Sinterklaas’ werd bedacht, omdat deze gebeurtenis samenviel met het traditionele Sinterklaasfeest in Nederland.

Is er dan geen voetbalgebeurtenis te melden met een link naar 5 december? Jawel, want op 5 december zijn geboren Fred Rutten, Peter van der Vlag (doelman) en Jamal Dibi (Nederlands-Marokkaans voetballer). Een veel besproken doelpunt is en blijft de penalty van Johan Cruyff en Jesper Olsen in de met 5-0 gewonnen thuiswedstrijd tegen Helmond Sport op 5 december 1982. Cruyff scoorde een penalty die feitelijk als indirecte vrije schop werd genomen.

Dan de wedstrijd. Net als vorige week woei het stevig over sportpark Meerburg. En ook nu mocht de D3 aan de wedstrijd beginnen met wind mee. Dat waren dan ook meteen de twee enige overeenkomsten met de wedstrijd tegen ROAC D1 vorige week. De D3 probeerde het wel, maar werd eigenlijk op alle fronten afgetroefd. BSC D1 combineerde goed en zelfs met wind tegen wisten de gasten goede aanvallen op te zetten. Deze begonnen vaak via de goed spelende centrale middenvelder; een behendige en technisch vaardige speler van het type Gordon Strachan. In de eerste helft werden de aanvallen veelal via de linker flank opgezet. De vleugelaanvaller, type Ruud Gullit, was groot en sterk en beschikte ook nog eens over een machtig linkerbeen. Bij rust was de 0-3 tussenstand dan ook meer dan verdiend.

Na de rust speelde BSC D1 hetzelfde spel en wist zich bovendien gesterkt door de wind in de rug. De D3 moest aan de bak. De lukte aanvankelijk meer dan goed. De D3 wist zowaar een doelpunt te maken tegen deze sterkte tegenstander. Een aanval opgezet over rechts werd trefzeker ingeschoten: 1-3. Daarop schakelde BSC D1 een tandje bij en al binnen enkele minuten lag de vierde tegentreffer in het net. De opleving van de D3 was dus van korte duur. De kracht en de overtuiging vloeiden weg en de gasten konden met diverse afstandsschoten zelfs uitlopen naar 1-8.

Het verliezen tegen deze tegenstander is geen schande. BSC D1 is gewoon een goed voetballend elftal dat hogerop kan en zelf moet. In de tweede klasse heeft het team niets te zoeken, behalve elke week drie punten ophalen. Meerburg D3 moet zich richten op een plek in de middenmoot en misschien nog wel onderaan ‘het linker rijtje’. De ploeg beschikt daarvoor over voldoende kwaliteit en voetbalvernuft.

Volgende week zaterdag 12 december 2015 om 10.00 uur speelt de D3 thuis tegen Kickers ’69 D1. Op 14 november jl. speelde de D3 uit tegen deze ploeg en werd er met 3-2 verloren. Dat was zeker niet kansloos. Kickers ’69 D1 is een elftal met veel fysiek, doch met minder technisch vernuft. De D3 kan en moet iets rechtzetten tegen deze tegenstander. Dat belooft dus een mooie wedstrijd te worden. Alhoewel, er wordt volgende week weer eens gespeeld op echt gras en dat speelt de tegenstander in de kaart. Kickers ’69 kan dan het door haar zeer geliefde hotsknotsbegoniavoetbal spelen. Komt dat zien!

Uw verslaggever ter plaatse: Raymond Tefij