E1 pakt de punten op zompig knollenveld

Meerburg JO11-1

E-pupillen zaterdag, E1, Hoofdklasse 02

5 december 2015 10:15

De Meerburg E1 pakte voor het eerst de volle winst in de competitie tegen ESTO E1. Het werd in Bodegraven 2-4 voor de ploeg uit Zoeterwoude. “We nemen de punten mee, en verder vergeten we deze wedstrijd,” aldus trainer Frank Paap, die ondanks de winst vond dat zijn ploeg de slechtste wedstrijd van het seizoen speelde.

Wat was er dan zo slecht? In de eerste plaats: het veld. Het gras was hoog, de bodem zacht en aan het aantal kuilen te zien leek het alsof de clubleiding er eerst nog even een hele stal koeien overheen had gejaagd. Het is natuurlijk een beetje kinderachtig om het veld als excuus te gebruiken, maar een snel en kort combinerend Meerburg kon er duidelijk niet mee uit de voeten. Passes kwamen niet aan, controle over de bal was haast onmogelijk, en wie probeerde een explosieve versnelling te plaatsen (zoals u weet is Milan S erom berucht) eindigde tot aan de assen in de drek. Het was bijna komisch om te zien hoe onze technisch begaafde spelers soms de bal vergaten (achter een polletje blijven hangen) en dan schichtig om zich heen keken (waar is-ie?!). De harde wind maakte het ook nog eens moeilijk om het spel te verleggen, zodat er voor de toeschouwers weer eens een nostalgisch soort kluitjesvoetbal te zien was.

Er moest dus gewerkt worden, zoveel was duidelijk. En wat die werklust betreft verdiende het hele team een compliment. Iedereen streed, hoe frusterend het ook moest zijn voor de jongens en de meid om de bal steeds weg te zien springen, over de zijlijn te zien waaien, in de modderige bodem te zien stranden.

Na een fase waarin Meerburg druk zette scoorde ESTO de 1-0. Ja, dat zal je altijd zien... Dankzij sterk doorzetten van Sam kon de gelijkmaker aangetekend worden. Hij schoot hard binnen: 1-1. Voor rust maakte Sam op bijna gelijke wijze de 1-2. Als het met de korte combinaties niet lukt, dan maar zo. Wel heerlijk om die bal er zo in te zien vliegen. Geheel onnodig gaven de Meerburgers de voorsprong na rust uit handen. Een rare dwarrelbal belandde bij de linkerspits . Wout redde daarna nog heel knap een hoge bal, en in een scrimmage voor het doel bleek hij ook de sterkste. Gelukkig bleef Meerburg jagen op de winst in deze bizarre pot boerengolf. Een door Jurre net binnen gehouden bal (of net niet?) kwam via een paar voetbalklompen voor de voeten van Milan V, die zodoende de voorsprong terugpakte: 2-3.  Kort daarna volgde de mooiste aanval van de wedstrijd, een uit het boekje. Milan V werd weggestuurd op links, hij troefde zijn tegenstander af en kreeg de bal keurig voor in de voeten van Eric, die niet aarzelde en fraai binnenschoot: 2-4. Meerburg kwam niet meer in de problemen, maar dwong ook niets meer af. Punten binnen, inpakken, wegwezen, en vanavond uitpakken. Cadeautjes, wel te verstaan.

Gerwin van der Werf

Opstelling E1: Wout Knottnerus, Mees van der Schuyt, Abel Rozendaal, Emma van der Werf, Eric Sanders, Ted Wagemaker, Sam Ouwerkerk, Nathaniël Artist, Jurre Meijberg, Milan Verhoeven, Milan Schoemaker