Strafschop velt Meerburg D2 in slotminuten

Meerburg JO13-2JM

D-pupillen zaterdag, D2, 2e klasse 05

31 oktober 2015 8:45

NOORDWIJK - Meerburg D2 deed zaterdag tegen Noordwijk D2 in de eerste wedstrijd van de competitie veel goed. De stijgende lijn van de laatste weken werd doorgezet, het spel was vaak aardig, maar de beloning in de vorm van tenminste een punt bleef uit. In de slotminuten kwam de thuisclub op winst, nota bene uit een strafschop (2-1). ,,Dit is wel heel vervelend voor onze spelers’’, zei trainer/coach Marcel Diek naderhand.

De deskundigen langs de lijn waren desondanks tevreden over Meerburg, en dan vooral over de eerste helft. Vergeleken met het begin van de bekercompetitie, een kleine twee maanden geleden, zijn er grote stappen voorwaarts gemaakt. Het spel is herkenbaar, het team wordt zichtbaar en de tegenstander wordt steeds vaker teruggedrongen. Diek: ,,Daar hadden we ons zelf best voor mogen belonen.’’

Dat er verloren werd was volgens de coach echter niet alleen pech. ,,We waren in het eerste deel heel goed. We speelden zoals ik dat wilde zien. Rust in het spel, een goede opbouw via het midden, op de juiste momenten de diepte zoeken. Maar dat overzicht miste ik na de hervatting. Daardoor kwamen we onder druk te staan. Toch hebben we in die fase ook niet zo heel veel weggegeven. Ik denk dat een gelijkspel de verhouding goed had weergegeven.’’

Al na vijf minuten kwam Meerburg op achterstand. Aanvankelijk redde Robin Gersen uitstekend bij een counter van Noordwijk, maar in de rebound was de sterke doelman toch kansloos. De treffer van de thuisclub kwam echter uit de lucht vallen. Vanaf het begin had Meerburg het initiatief. De formatie toonde bovendien veerkracht door zich na de tegenvaller niet uit het veld te laten slaan. Meerburg bleef beter.

Dat leidde halverwege de eerste helft tot de gelijkmaker. Vigo van der Wall benutte een kans, die hij zelf met goed doorzetten had gecreëerd. Voor de rust had Meerburg afstand moeten nemen. Een mooie kopbal van Max Verbeek ging net over, Marius Mc Allister en Joppe Lammerink schoten van afstand net naast, de verdienstelijke debutant (uit de D3) Naut Tefeij zag een schot door de doelman uit de bovenhoek getikt, op de valreep van het eerste bedrijf stuitte Rens Hop op de keeper van Noordwijk.

In het tweede part werd Meerburg meer terug gedrongen. Aangezien de verdediging, met naast Max ook Luca Bouter, Finn van der Meer en Tim van der Loo goed bleef ingrijpen, leidde dat niet tot schade. Af en toe brak Meerburg uit. Mike Jeltema, Wiek Breedeveld en Kadir Sahin kregen in de counter wel mogelijkheden, maar schoten rakelings voorlangs.

Het duel leek zo af te stevenen op een 1-1. Daar hadden beide partijen vrede mee gehad. ,,Ik had er eerlijk gezegd voor getekend’’, zei ook één van de begeleiders van Noordwijk. In de slotfase kende de scheidsrechter echter een strafschop toe aan de thuisclub. ,,Van de manier waarop we de wedstrijd uit handen hebben gegeven kunnen we veel leren’’, aldus Diek. ,,Dat gaan de jongens ongetwijfeld doen. Nu spelen we vijf keer op rij thuis. We weten van ons te doen staat.’’

Gert Lammerink