Jackie Chan c.s. maakt het Meerburg D3 knap lastig.

Meerburg JO13-3

Roodenburg D1

D-pupillen, D3, Groep 3 13

5 oktober 2015 18:30

ZOETERWOUDE – 5 oktober 2015

In verband met de Drie Oktober viering was de wedstrijd tussen Meerburg D3 en Roodenburg D1 verzet naar maandagavond 5 oktober 2015 om 18.30 uur. Meerburg was op tijd op de club om zich voor te bereiden op deze wedstrijd. Immers, als deze wedstrijd werd gewonnen dan zou de uitwedstrijd tegen ROAC D2 aankomende zaterdag een kraker kunnen worden. Beide teams spelen dan om de toppositie in de poule. De winnaar van de poule ´bekert´ verder.

De mannen van Roodenburg waren om 18.20 uur nog niet op de club. Er werd gebeld met de voorzitter van de club, maar hij wist ook niet waar zijn pupillen zich bevonden. Uiteindelijk kwam Roodenburg, althans het eerste deel van het team, om 18.25 uur op sportpark Meerburg aan. Het bleek dat de ontbrekende groep spelers vertraging had wegens autopech. Vermoedelijk zat Ome Karel “als een kroket in zijn Kadett” (Rubberen Robbie, Album 3, 1981) toen hij naar Zoeterwoude reed.

Ondanks de late aankomst liet Roodenburg er geen misverstand over bestaan waarom het naar sportpark Meerburg was gekomen: drie punten meenemen naar Slaaghwijk! Vanaf het eerste fluitsignaal werd Meerburg onder druk gezet en binnen twee minuten was het al raak: 0-1. Maar Meerburg reageerde meteen. Op de rechterflank werd goed doorgezet met een fantastisch doelpunt als resultaat. De keeper van Roodenburg had niet terug van een droge knal in de winkelhaak: 1-1. Ondanks dat de achterstand meteen werd rechtgezet, wist Meerburg van deze snelle opleving niet te profiteren. Eigenlijk de gehele eerste helft liep het achter de feiten aan. Kwam dat doordat Roodenburg goed speelde? Eigenlijk niet. Meerburg passte veel te slap, kansen werden om zeep geholpen en het ontbrak aan felheid. Roodenburg liet bovendien merken dat de meeste spelers “voor galg en rad” (Rubberen Robbie, Album 3, 1981) waren opgegroeid. Met het nodige trek- en duwwerk, af en toe een gemeen tikkie op de enkels en andere intimidatietrucs werd Meerburg opzij gezet. “Hallo, schei uit, hou op, ga weg, doe niet” (Rubberen Robbie, Album 2, 1981) klonk het regelmatig over het veld. Meerburg liet zich naar de spreekwoordelijke (Halal) slachtbank leiden. Tot overmaat van ramp werd het voor het einde van de eerste helft ook nog op achterstand gezet: 1-2. En dat was niet eens onterecht.

Het rustsignaal kwam voor coaches Huig en Stefan als een bevrijding. Er was werk aan de winkel. De wisselspelers mochten zich alvast warm spelen op veld 3, de anderen dropen af naar de kleedkamer.

De oppeppende woorden van de coaches hadden blijkbaar doel getroffen, want Meerburg begon veel beter aan de tweede helft. Met meer passie en inzet werd er gestreden om elke meter. De gelijkmaker hing in de lucht, maar kon pas na tien minuten op het scorebord worden gezet: 2-2. Wie dacht dat Meerburg de wedstrijd nu naar zich ging toetrekken kwam bedrogen uit. Roodenburg bleef de aanval zoeken. Het bleek zowaar een lastige en taaie tegenstander. Aan niets viel af te leiden dat de blauw-zwarten nog maar 4 punten bij elkaar hadden gevoetbald.

Roodenburg hanteerde regelmatige de ‘lange bal’. De snelle spitsen zorgden voor veel onrust en creëerden regelmatig goede kansen. Een onoplettendheid aan de zijde van Meerburg leidde opnieuw tot een achterstand: 2-3. Ondanks opnieuw op achterstand te zijn gezet bleef Meerburg geloven in een goed resultaat. Geleidelijk aan kreeg Meerburg meer grip op de wedstrijd. Vele goed opgezette aanvallen strandden in schoonheid of de spitsen kwamen net dat ene stapje tekort. De vreugde was groot, ook bij de toeschouwers, toen de gelijkmaker werd gescoord.  Vanaf de 3-3 leek het niet meer mis te kunnen gaan. Duidelijk was dat vanaf dat moment de slechtere conditie Roodenburg parten ging spelen. In de laatste vijf minuten kon Meerburg hierdoor uitlopen naar 5-3. Uiteindelijk een verdiende overwinning, maar het kostte kracht. Voor een enkeling was een kort bezoek aan “de ambulance” (Rubberen Robbie, Album 1, 1979) geen overbodige luxe. Veel jongens zaten er doorheen.

Voor de ouders was er na afloop “koffie met een rondo” (Rubberen Robbie, Album 1, 1979), voor de D3 een welverdiende douche!

De winst tegen Roodenburg betekent dat Meerburg is opgeklommen naar de tweede plek op de ranglijst. Volgend weekend vindt de beslissing in de poule plaats op sportpark Hertogspark aan de Oud Adeselaan 38 te Rijpwetering. Dan speelt Meerburg D3 de uitwedstrijd tegen de D2 van de Rijpwetering Oud Ade Combinatie. Deze wedstrijd begint om 11.15 uur. Komt dat zien!

Uw verslaggever: Raymond Tefij