Meerburg D2: wel complimenten, geen punten

Meerburg JO13-2JM

D-pupillen, D2, Groep 2 17

12 september 2015 10:00

LEIDERDORP - Complimenten voor het soms aardige spel van Meerburg D2 kwamen zaterdag zelfs van de tegenstander. Daar hadden de mannen van coach Marcel Diek en teammanager Geert Jan Hop bij RCL D3 weinig aan. De harde cijfers spraken naderhand in het voordeel van de thuisclub, 6-0.

Natuurlijk waren er voldoende lichtpuntjes, oordeelde ook Marcel Diek naderhand. Maar tevreden was hij niet. ,,Vooral voor een eerstejaars team is het geen schande om te verliezen. Ik heb echter nog te veel dingen fout zien gaan. In de rust hebben we zaken besproken die vervolgens niet goed zijn opgepakt. Dat had ik graag anders gezien.’’

Goede dingen waren er ook. Op de trainingen de afgelopen week bleek al dat het combinatiespel beter wordt. Diek: ,,Dat heb ik in de wedstrijd ook wel terug gezien. We hebben mooie aanvallen laten zien. Dat het in de afwerking vervolgens dan net niet lukt is jammer, maar dat kan gebeuren.’’

Waarom het dan toch fout ging? Diek: ,,Nog te vaak worden acties te ver doorgevoerd. Vinden we niet of te laat de vrijstaande man. Als gevolg daarvan kwamen we vaak terecht in één tegen één situaties. En als er nu iets is wat je niet moet doen tegen jongens die anderhalve kop groter zijn is het te laten aankomen op die persoonlijke duels.’’

Wat het veldspel betrof was er echter niet zo veel verschil. Misschien zelfs had Meerburg wel meer balbezit. Het spel was bij vlagen ook wat verfijnder. RCL was fysieker en effectiever. De formatie profiteerde adequaat van balverlies bij Meerburg.

Het zat Meerburg ook niet mee. Al na twee minuten dwarrelde de bal na een hoekschop achter gelegenheidsdoelman Rens Hop, normaliter spits van professie. Keeper Robin Gersen is nog steeds geblesseerd. Uitgerekend in de laatste seconde van de eerste helft viel nummer twee, na een situatie die riekte naar buitenspel. In de tussenliggende periode had de verdediging, met Max Verbeek en Luca Bouter in het centrum, weinig weg gegeven.

,,In bepaalde fases zie je dat het team aan het groeien is’’, had Diek ook geconstateerd. ,,Er komt lijn in, jongens gaan groeien in hun rol. Wat ik bovendien heel belangrijk vind is dat iedereen blijft knokken tot de laatste seconde. Ondanks de achterstand. Dat zie ik als een zeer positief teken.’’

Meerburg had ook kansen. Ouassim Meqor brak door na een pass van Vigo van der Wal, maar hoewel hij van eigen helft én achter de man weg kwam floot de scheidsrechter op advies van de ‘grens’ voor buitenspel. Na een pass van Kadir Sahin was er een mooie inzet van Marius Mc Allister, die maar net werd gestuit door de Leiderdorpse doelman.

De spelers uit Zoeterwoude, dankzij de komst van een sponsor (MDS Expertise!) vooraf gehuld in fraaie trainingspakken, zorgde na de hervatting voor nog meer druk. Na een wedstrijd met D1 waren doelman Wouter Koeman en Arnold Simonian inmiddels de gelederen komen versterken. Rens schoof weer door na de spitspositie.

Sam Groos, Mike Jeltema en Wiek Breedeveld drongen aan via rechts, Arnold en Rens zorgden in de spits voor dreiging, Joppe Lammerink was de passende speler in het midden, Tim van der Loo en Emre Demirkurt deden veel goed werk aan de linkerkant, Finn van der Meer had veel goede acties in de verdediging.

Maar de beloning bleef uit en in de tegenstoot was RCL wel effectief.

Gert Lammerink