Meerburg E1 pakt derde overwinning, na een onnodig spannende eindfase

Meerburg JO11-1

E-pupillen, E1, Groep 1 05

12 september 2015 8:30

Meerburg E1 wint voor de derde maal op rij, al moet die winst tegen ARC in de laatste tien minuten wel uit het vuur gesleept worden. Eindstand 2-4, na 3 ‘helften’ van 20 minuten, van welke de Meerburgers er één buitengewoon goed spelen.

Hoog tempo spelen en snel proberen op voorsprong te komen, dat was de opdracht die Frank Paap aan zijn spelers mee had gegeven. Aldus geschiedde. De toeschouwers langs de hekken weten ruim een kwartier lang niet wat ze zien. Goede en snelle passing, driehoekjes, diepe ballen, het arme ARC weet niet waar ze het zoeken moet. De 1-0 wordt gescoord door Eric, uit een afvallende bal na een corner. Jurre ramt de 2-0 in het net, en de 0-3 wordt binnengeknald door Sam, na een werkelijk oogstrelende aanval die met Milan Schoemaker wordt opgezet.

Na 20 minuten fluit de scheidsrechter af, tot ieders verbazing. Het blijkt dat de leiding van ARC gevraagd heeft om 3x20 minuten speeltijd in plaats van de gebruikelijk 2x30. Dat extra coachingsmoment komt hen in deze fase prima uit, want in alle linies worden de ARC’ers overlopen door Meerburg.

Na de korte onderbreking komen de jongens van ARC als herboren op het veld. Ze zijn scherper in de duels, sneller, en dus gevaarlijker. Onze sterren van Meerburg kunnen het hoge tempo uit het begin niet vasthouden, blijven wel druk zetten, maar komen nogal eens te laat. Veel kansen krijgt ARC echter niet, dankzij onze verdedigers Emma, Mees en Abel. De corners worden ook goed verwerkt, met name door keeper Ted, die dwingend aanwezig is bij iedere corner. Helaas valt een lange bal net goed bij de spits van ARC waardoor Emma niet meer kan reageren: 1-3.

Ook na de tweede onderbreking blijft Meerburg de betere ploeg. Sam is nog een paar keer dichtbij een doelpunt (2 keer schot over) maar het veldspel oogt rommelig, en er wordt teveel balverlies geleden op het middenveld. ARC ruikt bloed... en inderdaad ontstaat uit zo’n situatie op het middenveld de aansluitingstreffer: 2-3. ARC wil meer, maar Meerburg vermant zich. Milan S sjouwt onvermoeibaar van links naar rechts over het veld, maar in de buurt van de goal komen lukt niet. Vlak voor het eindsignaal maakt Sam op schitterende wijze de bevrijdende 2-4 in: dit keer gaat de bal precies onder de lat.

Wat leerden we van deze wedstrijd? Wel, dat onze middenvelders ook kunnen scoren, en dat is mooi nieuws, want tot nu toe waren we afhankelijk van onze spitsen Milan en Milan. Maar dus ook dat het winnen van duels op het middenveld cruciaal is... Frank Paap: “Mede door keihard werken van met name Milan S en Emma wisten we de overwinning over de streep te trekken. Het was echter naar mijn idee niet nodig geweest om jezelf zo in de problemen te brengen.”

Gerwin van der Werf

Opstelling E1: Ted Wagemaker, Abel Rozendaal, Emma van der Werf, Mees van der Schuyt, Sam Ouwerkerk, Eric Sanders, Nathaniël Artist, Jurre Meijberg, Milan Verhoeven, Milan Schoemaker

Nog geblesseerd: Wout Knottnerus