Meerburg E1 start het seizoen met een klinkende 1-4 overwinning bij UVS

Meerburg JO11-1

E-pupillen, E1, Groep 1 05

29 augustus 2015 8:30

Ze waren een tikje gespannen vooraf, de nieuwe selectiespelers uit de equipe van Frank Paap en Gerard van Driel. Negen tegen negen, een groter veld, niveau hoofdklasse, eerste officiële wedstrijd, en een tegenstander met een klinkende naam: UVS, het blijft toch een beetje ‘die grote club uit Leiden’. Dat pakte anders uit. De E1 van UVS had bitter weinig in te brengen tegen de Meerburgers. Was de stand bij rust nog geflatteerd 1-1, in de tweede helft pakte Meerburg waar het recht op had: een ruime winst. ‘Ze hebben zich goed aan de opdracht gehouden, en hun taken prima uitgevoerd. Hulde.’ Aldus hoofdtrainer Frank Paap.

Het spel van Meerburg oogde vanaf het begin meteen verzorgd. De opbouw van achteruit verliep soepel, in feite werd er een keurig 3-3-2-systeem gespeeld, waarbij aan de zijkanten afwisselend Jurre, Nathaniël en Sam zorgden voor rugdekking en ook de toevoer naar de twee Milans voorin voor hun rekening namen. De linksbuiten van UVS werd knap onschadelijk gemaakt door Abel, en aan de ander kant gaf Mees zijn tegenstander werkelijk geen grasspriet ruimte. De grote centrale spits van UVS kreeg geen kans bij centrale verdediger Emma, die ook de organisatie van de zonedekking stevig in handen hield. Keeper Ted oogde buitengewoon rustig en solide, en op het middenveld maakte Eric af en toe oorlog met zijn directe tegenstander – in de beste betekenis van het woord.

Vanaf de bank zag de technische staf dat het goed was, samen met vaste keeper Wout – die helaas nog steeds herstellende is van een vervelende armbreuk (kom gauw terug jongen!). Meerburg kwam snel op voorsprong via Milan Schoemaker, die goed werd aangespeeld door Milan Verhoeven. Hij nam aan, keek en schoot binnen. Tja, zo’n spits moet je natuurlijk niet zoveel ruimte en tijd geven!

UVS kwam enige tijd later op fortuinlijke wijze op 1-1: de bal werd binnengefrommeld uit een corner, de Meerburgers stonden er een beetje naar te kijken. Aandachtspuntje, zo lijkt het. Meerburg bleef aandringen, iedere speler won zijn duels, maar de passing werd wat minder zuiver. Er waren kleine kansen, maar een goal bleef uit

Na de rust was het snel gedaan met UVS. Op rechts draaide Milan V zijn tegenstander helemaal dol, en uiteindelijk mocht hij zelf de 1-2 op zijn naam zetten nadat hij goed werd aangespeeld door Milan S. De superspits zelf schoof even later op zijn gekende wijze de bal over de grond in de verre hoek: 1-3. Een “Romario’tje” pleegt deze verslaggever dat te noemen, bij wijze van hommage aan de timing en precisie van deze PSV-spits uit vervlogen tijden...

What’s in a name, zou Shakespeare zeggen, want de 1-4 kwam weer van de andere Milan, op een moment dat de verdedigers uit Leiden werkelijk niet meer wisten waar ze het zoeken moesten. Bij het eindsignaal stonden alle Meerburgers nog ogenschijnlijk fris op het veld. Wat een verschil met de laatste oefenwedstrijd!

Solide positiespel en hoge handelingssnelheid in de verdediging, middenvelders die opbouwen en meeverdedigen, aanvallers die razendsnel handelen en elkaar weten te vinden, dat is wat Paap en Van Driel bedoelden met de ‘opdrachten’ die de nieuwe Meerburg E1 meekreeg. Een mooie start, het geeft vertrouwen tegen de ontmoetingen met tegenstanders die voortvarender zijn dan het wat tegenvallende UVS.

Opstelling Meerburg E1G: Ted Wagemaker; Emma van der Werf, Mees van der Schuyt, Abel Rozendaal; Eric Sanders, Sam Ouwerkerk, Jurre Meijberg, Nathaniël Artist; Milan Verhoeven, Milan Schoemaker

Gerwin van der Werf

Naschrift: na afloop van de wedstrijd was er een heuse fotoshoot door een fotograaf van het dagblad Trouw. Iedere maand zal in deze krant een reportage verschijnen over het jeugdvoetbal en de Meerburg E1 in het bijzonder! De serie heet "De E1 speelt uit", de eerste aflevering verschijnt op zaterdag 12 september.