Meerburg E1 slaat in slotfase toe

RKAVV E1

E-pupillen zaterdag, E1, Hoofdklasse 05

11 april 2015 9:00

ZOETERWOUDE - Meerburg E1 heeft zaterdag in de hoofdklasse zijn tweede opeenvolgende zege op eigen veld geboekt. In Zoeterwoude werd RKAVV met 2-0 verslagen. In het in drie delen van twintig minuten opgedeelde competitieduel maakten de mannen van de trainers Frank Paap en Gerard van Driel het verschil in de laatste fase.

,,Geloof in jezelf en beloon jezelf.’’ Dat gaf coach Frank Paap zijn mannen in de korte rust voorafgaande aan de laatste periode mee. ,,We zijn beter en we hebben de kansen. Het moet lukken.’’ Meerburg zette vervolgens nog eenmaal alles op alles en zag Max Pikaar en Niklas Maessen toeslaan.

Na de mooie zege op Katwijk drie weken eerder in Zoeterwoude was dit opnieuw een opsteker. ,,Ik heb er nooit aan getwijfeld dat deze jongens kunnen voetballen’, zei Frank Paap over zijn selectie. ,,Dat hebben ze in dit duel maar weer eens bewezen. Bovendien is er van de eerste tot de laatste minuut keihard gewerkt. Ook met de mentaliteit zit het wel goed.’’

Gerard van Driel sloot zich daarbij aan. ,,Dit is een echt team. De jongens spelen in een zware competitie en dan krijg je ook wel eens met tegenslag te maken. Samen komen ze er echter steeds weer uit. Dat zagen we ook nu weer. Ze knokken voor elkaar en gunnen elkaar het succes. Dat is mooi om te zien.’’

In overleg met de spelersgroep had Frank Paap besloten in de opstelling de vaste waarden van het begin van het seizoen weer op te pakken. Omdat hij vindt dat er veel spelers met voetbalintelligentie in de groep zitten is de coach ook bereid te luisteren. Kort voor de wedstrijd zei Frank Paap: ,,Ga er voor. Als iedereen hard werkt kan ik ook vrede hebben met een nederlaag.’’

Van het begin echter leek het erop dat Meerburg het duel kon winnen, ondanks tegenslagen in de loop van het duel in de vorm van blessures bij Rens Hop en Emre Demirkurt. In het doel was Ot de Vroom foutloos, achterin speelde Ruben van Dijk 1 op 1 en verloor geen duel. Op de flanken doken Emre en Sam Bajyanama waar het kon de ruimte in.

Centraal in het team was Frenk van Huis als vanouds de motor, die het spel verdeelde. Naast hem behield aanvoerder Stijn Pracht het overzicht. Voorin bleef Boudewijn Meijles de tegenstanders opjagen tot ze er gek van werden, werd Rens steeds gevaarlijker en zorgde Joppe Lammerink met bekeken passing voor rust in het spel.

Meteen was er al een mooi schot van Frenk, dat net over ging. Rens schoot voorlangs. Boudewijn strandde op de doelman en zo bleef het na de eerste twintig minuten 0-0. In het tweede deel was Ruben met een lange mars van achteruit, afgesloten met een schot van jewelste, het dichtst bij een treffer.

Het verschil werd vervolgens in de laatste fase gemaakt. Opgejaagd door Joppe speelde een verdediger van RKAVV verkeerd terug, en in het heetst van de strijd hield Max het hoofd koel, 1-0. De spits moest twee weken geleden nog naar het ziekenhuis, nadat zijn voet bij het instorten van een tribune bij ZZ Leiden (basketbal!) bekneld was geraak. Met dezelfde voet haalde hij zaterdag de punten binnen.

In de slotminuten zette de tegenstander nog aan voor een offensief, maar na een indrukwekkende ‘run’ van Sam aan de rechterkant besliste Niklas vervolgens de wedstrijd, 2-0. ,,Dat was verdiend’’, vonden ook de trainers van RKAVV, die net hun sterspeler naar ADO hadden zien vertrekken.

Uw speciale verslaggever: Gert Lammerink