Minst succesvolle Meerburg team slaat toe

Meerburg JO13-4JM

Rijnvogels D3

D-pupillen zaterdag, D4, 5e klasse 07

7 maart 2015 13:15

Met het oog op het degradatieduel van volgende week, was het voor Meerburg D4 zaak om de 9e plek vast te houden. Dat leek een niet al te moeilijke opgave omdat titelkandidaat Rijnvogels D3 de tegenstander op de Rijndijk was en de halve verdediging op vakantie was of in de lappenmand zat.

Meerburg D4 begon tegen de wind in, maar door een gebrek aan verdedigers met een aanvallende instelling. Dit betaalde zich uit in een veldoverwicht en Rijnvogels had de grootste moeite van eigen helft af te komen. Achterin hadden de overgebleven verdedigers Edsard en Hugo met hulp van surrogaatverdediger Jonathan eigenlijk geen kind aan de aanvallers van Rijnvogels. Op het middenveld wonnen Jurre, Sam, Mika en de van een blessure teruggekeerde Robin hun duels, waardoor de aanvallers vaker dan normaal bereikt werden.

De aanvallers van Meerburg waren erg op dreef. Maarten speelde centraal dominant en wist constant de vleugelspelers Tico, Jip en Simon te bereiken. Nadat de eerste paar kansen zoals gebruikelijk vakkundig om zeep werden geholpen, liep Simon op rechts zijn directe tegenstander eruit en gaf strak voor. Jip controleerde deze voorzet op de penaltystip en schoot de bal vervolgens onberispelijk langs de keeper van Rijnvogels. Dat doen we normaal nooit.

Natuurlijk was de ambitie om de eretitel van minst succesvolle Meerburg team vast te houden, dus gaf de fluitende vader een makkelijke penalty aan Rijnvogels. Aangezien keeper Marijn afgelopen week bij de training alle penalty’s gestopt had, heerste langs de lijn de angst dat Rijnvogels dit buitenkansje niet zou verzilveren. Maar een Rijnvogel schoot hard en hoog de gelijkmaker binnen.

De spelers van Meerburg D4 lieten zich echter niet uit het veld slaan. Het geheim wapen, de invallende linksback Jasper uit de D5, werd in het veld gebracht en vol goede moed werd de aanval weer gezocht. Nadat eerst nog een paar combinaties in schoonheid stierven, wist Maarten de bal in het strafschopgebied voor zijn goede linkerbeen te krijgen. En zo ging Meerburg D4 met een 2-1 voorsprong de rust in.

De tweede helft had Meerburg D4 wind mee en dat maakte het makkelijk om Rijnvogels op eigen helft volledig vast te zetten. Maar de verlossende 3-1 voorsprong bleef uit. Combinaties werden te ver doorgevoerd, alleen voor de keeper werd gemist, scrimmages hadden net geen goede afloop, en ga zo maar door. Natuurlijk ging het aan de andere kant fout. Een ongelukkig weggegeven corner werd bij het wegwerken tegen een eigen speler geschopt waarna de bal via heel veel benen, halve schoten en wat effect voor een Rijnvogels been terecht kwam dat de bal wel goed raakte, en zo stond het 2-2.

Maar snel na de gelijkmaker wisten de spelers van Meerburg D4 zich toch weer op te richten. In een snelle omschakeling stuurde Maarten op rechts Simon weg, die alleen op de keeper af ging. Waar normaal in dit soort situaties de bal op de paal verdwijnt, schoot Simon dit keer cool de winnende goal binnen. Daarna werd de wedstrijd gecontroleerd tot een goed eind gebracht.

Na afloop was het in de kleedkamer eigenlijk rustiger dan normaal, want hoe vier je eigenlijk een overwinning? Maar de chips van de coaches was erg goed voor de feestvreugde. En zo kunnen we volgende week met een gerust hart afreizen naar nummer laatst ABF D1 in de wetenschap dat we ongeacht de uitslag ook na die wedstrijd nog 9e zullen staan.