Geen drie punten, wel de morele winnaar

Meerburg JO13-3

FC Oegstgeest JO13-3

2e klasse (2e fase) 02

27 november 2021 8:30

J.S.S. Ruiter

Sportpark Meerburg
Hans Ecklplein 1
2382AZ
ZOETERWOUDE
tel. 071-5410492

Alweer wedstrijd nummer 4 van fase 2 en vandaag stonden de talenten van FC Oegstgeest JO13-3 op het menu. Eveneens een talenten team waar we in de voorbereiding ook al tegen geoefend hadden. Het werd toen een nipte 4-3 overwinning voor Meerburg dus vermoedelijk konden we vandaag wederom een spannende wedstrijd tegemoet zien. Dan moet je overigens wel genoeg spelers hebben en stipt om 07:45u hadden we er maar liefst acht… Dat is nog net genoeg om een wedstrijd te spelen maar natuurlijk niet ideaal. Gelukkig meldden de zes (!) laatkomers (waarvan één twijfelgeval bij wie de klok toch echt 07:44 aangaf) zich ook nog. De laatste drie daarvan konden hierdoor wel weer een extra wisselbeurt tegemoet zien, zonde is dat toch steeds.

Goed, de wedstrijd dan. FC Oegstgeest nam het initiatief en Meerburg had in de beginfase nog wat moeite om de vrije man te vinden. De tegenstander combineerde er lustig op los en creëerde dan ook de eerste kansen wat uiteindelijk ook tot de openingstreffer zou leiden.

Een goede voorzet vanaf de rechterkant ging over bijna iedereen heen maar de bal werd, tot afgrijzen van iedereen met een zwart wit hart, en als Bas van de Goor in zijn beste dagen, door onze verdediger het strafschopgebied uit gesmasht. Technisch perfect uitgevoerd en ooit leverde een dergelijke actie zelfs Olympisch volleybal goud op. Nu was het de scheidsrechter niet ontgaan en werd het slechts een penalty voor de tegenstander die feilloos verzilverd werd. Op dat moment ook wel verdiend overigens.

Kan gebeuren, gauw voetballen dan maar en dat is ook precies wat Meerburg liet zien. Langzaam maar zeker kantelde de wedstrijd onze kant op en nu was het aan onze talenten om te laten zien hoe goed ze zijn. Het leverde kansen op en de eerste de beste corner werd gelukkig ook direct tot doelpunt gepromoveerd. De corner op maat kwam net als vorige week van Guus en dit keer was het Luuk die fraai binnen kopte voor de gelijkmaker. Helaas kon deze stand niet vastgehouden worden en leverde knullig uitverdedigen vlak voor rust opnieuw een tegentreffer op. De welverdiende thee in de rust werd ditmaal met extra liefde verzorgd door onze eigen voetbalmoeders Heleen, Cecilia en Chantal, een welgemeend virtueel applausje voor deze toppers is dan ook wel op z’n plaats.

De tactische aanwijzingen van Sven en Jarko in de rust misten hun uitwerking niet. Vroeg druk zetten aan het begin van de tweede helft en dan komen de kansen vanzelf. Profetische woorden en zoals wel vaker hadden ze het gelijk aan hun zijde. Nauwelijks bekomen van de rust, lag de bal er al in, een mooi afstandsschot van Danyel werd van richting veranderd en zo plofte de bal alvast tegen de touwen voor de 2-2. Erop en erover zou je zeggen en dat is ook precies wat er gebeurde.

Meerburg creëerde kans op kans en zowel het publiek op de dijk als de paar miljoen livestream volgers genoten met volle teugen van het voetbal dat deze ochtend geëtaleerd werd. Oegstgeest kwam niet meer onder de druk uit, had steeds meer overtredingen nodig en anders was er nog wel die enthousiaste vlaggenist die consequent alle Meerburg corners en uitballen aan Oegstgeest wilde geven. Spijtig is dat toch, dat zo’n sympathieke club zo iemand langs de lijn posteert. Gelukkig nam onze prima leidende jeugdscheidsrechter grotendeels zelf de beslissingen waardoor de ergernis nog net binnen de perken bleef.

Ondanks dat bleef Meerburg geweldig combineren en de supporters kregen het op deze druilerige ochtend zowaar een beetje warm van zulk goed voetbal. Een lust voor het oog en het enige dat eigenlijk nog ontbrak was het winnende doelpunt voor Meerburg. Die kwam er niet, door wat onfortuinlijke afrondingen en met een beetje pech hadden we ‘m in de slotfase zelfs nog kunnen verliezen uit één van de spaarzame maar gevaarlijke uitvallen van Oegstgeest.

Nu bleef het gelijk, 2-2 en we kunnen wel raden wie daar het meest content mee was. Bij Meerburg droop de teleurstelling in elk geval van de gezichten af. Begrijpelijk maar ook onterecht want ondanks dat het maar één puntje opleverde, mogen ze weer heel trots zijn op hun prestatie van vandaag.