Onze talenten leren snel

2334BZ
LEIDEN
tel. 071-5174083

Het was weer eens een vroegertje vanmorgen maar zoals gebruikelijk de laatste weken was iedereen weer keurig op tijd bij UVS. Iedereen behalve eentje… Trainer Jarko was gestrand op het parkeerterrein van Meerburg alwaar een Poolse vrachtwagenchauffeur de boel zodanig blokkeerde dat alles vast kwam te staan en het was aan verkeersregelaar Inge te danken dat hij überhaupt nog bij UVS aankwam. Dat wordt natuurlijk wel tien keer opdrukken op de volgende training.

Met de aangescherpte maatregelen maakte het complex bij UVS bij aankomst een wat desolate indruk maar gelukkig hadden de rij-ouders zich ingespannen om met maximale support aanwezig te zijn. Vermoedelijk niet helemaal conform de richtlijnen maar gezellig was het wel langs de lijn. We bleken trouwens ook nog op het hoofdveld te mogen spelen. Meestal is dat alleen voorbehouden aan topteams en dus is het eigenlijk wel logisch dat ook Meerburg JO13-3 op dit veld zijn opwachting mocht maken.

Ook bij ons team krijgt Corona helaas meer en meer voet aan de grond en dit keer waren David en Luuk de ‘gelukkige’ om een aantal dagen in quarantaine te moeten vertoeven. Tezamen met de langdurige afwezigheid van de onfortuinlijke Daniël, maakt dat het er voor de trainers niet gemakkelijker op. Of juist wel, want zoveel valt er dan niet meer te kiezen. Gelukkig kregen we nog wel versterking van Jens en Nout, allebei toppers uit de JO11-1 die ook vandaag weer bewezen dat ze gemakkelijk mee kunnen op dit niveau.

De wedstrijd dan. Het echec tegen RCL is inmiddels alweer naar de achtergrond verdwenen, er wordt goed getraind en ook in de midweekse oefenwedstrijd tegen Joga Fortius lieten onze talenten alweer zien hoe goed ze kunnen voetballen. Vandaag was dus een mooie kans om te kijken of die stijgende lijn voortgezet kon worden. Ze slaagden met verve!

Hoewel sommige jongens van UVS op de brommer waren gekomen, toonde Meerburg geen ontzag en nam in de beginfase brutaal het initiatief. En zo hoort het ook. Het leidde tot goede kansen, meestal op aangeven van Bo, maar tot goals kwam het nog niet. UVS beperkte zich noodgedwongen tot toevalsvoetbal en probeerde het vooral met lange ballen op de razendsnelle spits. Bijna leidde dat ook tot een doelpunt maar zoals wel vaker dit seizoen was keeper Jens de glorieuze winnaar van het 1-tegen-1 duel.

Het bleek een sleutelmoment in deze aantrekkelijke eerste helft want niet veel later viel de goal aan de andere kant wel. Semmy zette goed door, leek zich vast te lopen maar de afvallende bal was voor Julius die met een fraaie passeeractie het strafschopgebied binnen denderde en vervolgens met een magnifiek schot in de verre hoek de keeper kansloos liet, 0-1.

UVS kon daar niet veel tegenover stellen en op één spaarzame maar knap uitgespeelde uitval na, werden zij niet meer gevaarlijk. Wat wil je ook met zo’n solide verdediging waar nauwelijks iets doorheen komt. Meerburg liet zich nog wel even gelden, Semmy knikte een afgemeten corner van Guus binnen en zo werd vlak voor het rustsignaal van de erg goed leidende arbiter de marge alsnog verdubbeld naar 0-2.

De start van de tweede helft begon ietwat rommelig, mede doordat UVS wat vroeger druk probeerde te zetten. Dit lukte wel even maar al snel bleek dat het surplus aan creativiteit op het middenveld de doorslag zou geven. Danyel, Sam en Nout combineerden er lustig op los en zo werd steeds knap onder de druk uit gevoetbald. Het leidde ook tot meer kansen en het enige dat eigenlijk nog ontbrak was meer goals voor Meerburg.

De mooiste kans was nog wel voor Semmy die à la Zlatan Ibrahimovic door het strafschopgebied slalomde en zeker al drie keer binnen had kunnen schieten. Nu werd het één actie teveel en bleef de stand zoals hij was. Spijtig, vooral voor degene die 0-4 had ingevuld in de voetbalpool. Maar de actie was wel schitterend natuurlijk.

Een grotere uitslag had er zeker in gezeten vandaag maar ondanks het uitblijven van meer goals hebben we wel kunnen genieten van een erg goed Meerburg JO13-3. Dat smaakt naar meer, te beginnen volgende week tegen FC Oegstgeest, gelukkig wederom om 08:30u.