Meerburg JO18-1 geeft alles en krijgt net iets te weinig

2406LG
ALPHEN AAN DEN RIJN

Opstelling Meerburg JO18-1

ALPHEN AAN DE RIJN - Na in het eerste competitieduel tegen Legmeervogels kennis te hebben gemaakt met de harde wetten van het voetbal in een divisie, heeft Meerburg JO18-1 in de tweede ontmoeting tegen ARC een ongekende veerkracht getoond. Tot drie minuten voor tijd hielden de mannen van trainer Jurgen van der Drift stand in Alphen aan de Rijn, om dan toch nog tegen een nederlaag aan te lopen, 2-1. “Zonde, zonde, zonde”, was de reactie van Jurgen.

De tegenstander was beter en kreeg de meeste kansen. “Maar wij hebben ons helemaal kapot gewerkt”, zei Jurgen. “Zo zie je wat je kunt bereiken met een positieve instelling. Ik had de jongens dit punt enorm gegund en ze hadden het ook verdiend. Dan valt vlak voor tijd nog die 2-1, uit een aanval waar volgens mij ook nog eens een overtreding aan vooraf ging. Maar dergelijke dingen gebeuren nu eenmaal.”

2-11 werd het een week eerder tegen Legmeervogels, misschien wel de favoriet voor de titel. Misschien is Meerburg JO18-1, met veel onder 17 spelers, een tikkeltje te hoog ingedeeld. De komende weken zal dat duidelijk maken. “Maar ik denk dat we van deze wedstrijden heel veel kunnen leren”, aldus Jurgen. “In een week tijd hebben we al enorme stappen vooruit gezet. We zijn zeker van plan nog een paar stappen te zetten.”

Na de forse nederlaag bij de competitie-opening had Jurgen de tactiek wat aangepast. Drie mensen stonden centraal achterin (Mareno, Thomas A en Sten), Ruben en Matz, verdedigden de flanken. De jongens waren één brok onverzettelijkheid, met misschien deze keer Matz wel als grootste rots in de branding. Toen het na de hervatting lastiger werd hield doelman Stefan met meerdere geweldige reddingen zijn ploeg overeind.

“Natuurlijk werd de druk na de hervatting groot”, zei Jurgen. “Dat wisten we. De wedstrijd kostte veel kracht en enkele jongens waren zo kapot dat ze in de rust al gewisseld wilden worden. We zitten natuurlijk nog in de opbouw. Maar als ik kijk naar de eerste helft dan hebben we heel weinig weggegeven en kwamen we er soms goed uit. Dat leidde ook tot een heel mooi uitgespeelde treffer van ons.”

Een mannetje meer achterin betekent vanzelfsprekend een mannetje minder voorin, waardoor het voor Thomas (V) en Feiko soms zwaar knokken was tegen een numerieke meerderheid aan verdedigers.  ARC kwam halverwege de eerste helft op voorsprong, maar nog voor rust kwam Meerburg terug. Een prachtige pass van Naut, op het middenveld met Mike en Joppe, bereikte Thomas (V), die al even vakkundig afrondde. Het was alweer zijn tweede treffer van het seizoen.

Meerburgh JO18-1 voetbalde met de volgende spelers: Stefan Hilgersom, Ruben van Dijk, Thomas van der Aa, Sten Bril, Matz van Dijk; Mike van Kuilenburg, Naut Tefij en Joppe Lammerink; Thomas de Vries en Feiko Donatz; Billy Jansen, Paul Marsé, Sepp van Velzen en Karsten Verhagen.

Tekst: Gert Lammerink
Foto’s: Rimke Lammerink