Historische en heroïsche overwinning Meerburg JO18-1 op AFC JO18-3: 2-0

2382AZ
ZOETERWOUDE

Opstelling

Zoeterwoude - Vanwege het ontbreken van de vaste verslaggever van het team ditmaal een verslag van ondergetekende gelegenheidsschrijver. Al weer even geleden vaker gedaan voor andere teams en het “vak” afgekeken van een bekende Meerburger, velen zullen hem kennen zonder dat ik zijn naam hoef te melden. Dat betekent ook dat dit verslag een heel andere stijl kent, het doel heiligt de middelen zal ik maar zeggen. En dat doel is wat mij betreft om een verslag te hebben over een werkelijk fantastische wedstrijd vanuit zwart-wit perspectief met een gekleurde zonnebril op.

Na twee nederlagen in de competitie stond vandaag een mooie strijd om de een-na-laatste plaats op het programma. De AFC uit Amsterdam kwam met hun derde (!) JO18-team op bezoek. Plaats van handeling veld 1, dus mét scorebord én met tijdwaarneming die vaak geraadpleegd zou worden langs de lijn.

Ondanks het relatief vroege tijdstip had zich een flinke supportersschare verzameld langs beide lange kanten van het veld en op het terras. Vanaf de tribune de jongeren, en vanaf de andere kant de gemiddeld iets oudere belangstellenden.

Vandaag ontbrak Billy vanwege andere verplichtingen, verder was de selectie compleet. In de achterhoede startten van rechts naar links Ruben, Thomas A, Sten, Mareno en Matz. Het middenveld werd bezet door Mike, Karsten en Sepp, en voorin waren Thomas V en Paul aan de beurt. Op de bank zaten Naut, Joppe en Feiko.

Ditmaal had de KNVB-scheidsrechter het Meerburg-complex gelukkig wel gevonden. Zijn blauwe tenue was goed zichtbaar op het veld. Een jonge scheidsrechter die in ieder geval probeerde heel duidelijk te maken dat hij de baas was en dat door zijn lichaamshouding heel helder maakte. Overall beschouwd vond ik hem overigens prima fluiten. Saillant detail: zijn achternaam “Bergkamp”.
Meerburg speelde vandaag weer in de 1-5-3-2 opstelling die tegen ARC ruim 90 minuten stand hield vorige week. Ik noem bewust apart nog de uitblinker van vorige week wat mij betreft: Stefan, onze nummer 1 in de opstelling. Alhoewel we genoten van zijn reddingen van vorige week, vonden we het niet erg dat hij vandaag minder te doen zou hebben.

In de eerste helft was het, zeker in 1e instantie, met name AFC wat de klok sloeg. Een deja-vu naar de belegering van vorige week leek aanstaande, maar gelukkig bleek al snel dat AFC het met wat afstandsschoten moest doen en niet echt tot de 16 wist door te dringen en minder macht had. Aan onze kant konden ook niet veel kansen gecreëerd worden. In het begin waren we de bal vaak snel kwijt, mede door de wel heel ver voor zijn goal spelende AFC-keeper die veel ballen onderschepte. Naarmate de 1e helft vorderde kon Meerburg er beter uitkomen, overigens zonder echt heel gevaarlijk te worden. Wat verder opviel was dat er wat frustratie in het AFC-team sloop. De eerste die daar aan Meerburg-kant slachtoffer van was, was Matz. Aan de zijlijn moest hij een tackle van achteren incasseren, de scheids gaf hem terecht geel. Met de gekleurde bril op vonden wij natuurlijk. Later in de wedstrijd was er nog een gele kaart, en misschien had er voor natrappen in de 2e helft nog wel een kaart van een andere kleur ingezeten. De scheidsrechter had het zelf niet waargenomen dus hield de kaart op zak.

In de tweede helft probeerde AFC het weer. Er liepen er een paar bij dit echt wel goed konden ballen, maar als ze al in de buurt van de 16 kwamen dan werden de ballen tegengehouden. Ik begrijp uit de overlevering dat in de eerste helft een mooie omhaal maar net geen goal werd, die heb ik even gemist. In de tweede helft was er ook een poging, daar werd de bal niet geraakt dus was er geen gevaar.

In de 55e minuut kwamen de eerste wissels met Naut en Feiko voor Sepp en Paul. Dat zorgde voor nieuw bloed in het elftal. Het Meerburg publiek begon er in te geloven dat hier het 1e punt zou komen. AFC was niet meer bij machte om echt goed voetbal op de mat te leggen. Sterker nog Meerburg begon er steeds gevaarlijker uit te komen vanuit hun verdedigende opstelling. Als Valentijn er zou zijn geweest, had hij de les van Van Gaal over dit systeem kunnen aanschouwen. De combinaties begonnen te lopen en er ontstonden ook kansen uit dode spelmomenten.

In de tussentijd stond ook laatste wissel Joppe klaar. Ik weet niet of dit de beoogde wissel was, maar na een ongelukkig moment was Karsten degene die al hinkend het veld moest verlaten, gelukkig voor ons net voordat Joppe erin kwam.

Na wat mogelijkheden uit hoekschoppen voor Meerburg kwam er ook een vrije trap waar net geen goal uit viel. Het Meerburg publiek hield de klok nauwlettend in de gaten en met nog zo´n 10 minuten officiële speeltijd was daar een hoekschop waar Feiko zich over ontfermde. De indraaiende bal vond het hoofd van Sten die bij de 2e paal prima inkopte. Het was voor de toeschouwers pas te zien toen het net bewoog, via hoofd of schouder van een tegenstander was de bal er ingevallen, 1-0! Zou er soms meer in zitten dan dat ene punt?

Zo’n 9 minuten later bleek dat het geval te zijn. Hoe de bal er kwam weet ik niet meer, maar Joppe had/kreeg de bal net over de middellijn, de AFC-goalie stond zoals altijd ver voor zijn doel, langs de lijn schreeuwden we Joppe al toe te schieten. Hij had er even voor nodig voordat de bal bij de linker lag, het lepe schot kwam, de goalie het nakijken had en de bal krullend en tergend langzaam via de binnenkant van de paal het doel in hobbelde. De ontlading op en langs het veld was groot. Met nog een paar minuten te spelen 2-0 voor. Vakkundig werd de wedstrijd uitgespeeld waarmee het team de eerste drie punten van het seizoen pakte, en hoe. Geweldig gedaan boys, we hebben genoten!

Komende week geen wedstrijd vanwege het oneven aantal teams in Divisie 6, wel een midweeks oefenpotje in Delft om in het ritme te blijven. Op naar 2 oktober voor een middagje Gouda.

Erik Donatz