Meerburg JO17-1 tegen UVS helemaal bij de les: 7-1

10 oktober 2020 10:10

Rietveld, sander

Opstelling

ZOETERWOUDE - Meerburg JO17-1 heeft de supporters die van ver achter de hekken probeerden een glimp van de wedstrijd op te vangen niet teleurgesteld. Met een daverend optreden tegen UVS behaalden de mannen van trainer Jurgen van der Drift en teammanager Jeroen van Huis een 7-1 overwinning. Dat gaf de spelers vertrouwen voor de toekomst, waarin nauwelijks te voorspellen is wanneer het volgende duel plaatsvindt.

De twee voorgaande zaterdagen was Meerburg niet in actie gekomen, mede als gevolg van alle omstandigheden rond het ‘C-virus’. Gelukkig waren er wel enkele duels op dinsdagavond bij kunstlicht, zodat het ritme kon worden vastgehouden. Acht keer kwam het team van aanvoerder Frenk tot nu toe in actie, zes keer in een officieel duel. Daarvan ging er ondanks allerlei ‘handicaps’, blessures, een schorsing en ‘verkoudheid’ voorzorgsmaatregelen,  pas 1 verloren.

Eén keer ging het mis en dat was afgelopen dinsdag tegen DOSR. Spelers en staf zochten de oorzaak van de nederlaag bij zichzelf. De tweede teleurstelling in de competitie, nadat op de eerste speeldag tegen Noordwijk met een man minder en een geweldige wedstrijd de voorsprong in letterlijk de slotseconde uit handen was gegeven (1-1).

“We hadden wat goed te maken na de onnodige nederlaag dinsdag”, zei Jurgen. “We hebben toen 4 doelpunten weggegeven,  door slap of niet ingrijpen. Belangrijkste voor mij was dat dit anders zou gaan. We moesten de duels willen winnen.”

Meerburg, al geplaatst voor de volgende ronde van het bekertoernooi, had tegen UVS maar één doel: winnen. Maar met een combinatie van spelers met duelkracht, overzicht, technisch vernuft en snelheid moet dat eigenlijk ook altijd met mooi spel gepaard gaan. Dat zit dan weer in de genen van het elftal dat het altijd samen doet.

Jurgen: “We hebben met duidelijke cijfers gewonnen en de nederlaag in de vorige wedstrijd rechtgezet. Daarnaast hebben we mooi gevoetbald. Vooral het eerste halve uur van de tweede helft was heel goed. Mooie aanvallen, doordacht spel, je medespelers de kans gunnen. En veel doelpunten natuurlijk.”

In de eerste helft was het verschil niet zo groot en Meerburg mocht misschien zelfs niet klagen over de voorsprong van 2-1 bij rust. Het aanvankelijke overwicht van de thuisclub leidde tot de openingstreffer van Joppe, die beheerst afrondde na goed doorzetten van Tim. Met een mooi schot kwam UVS gelijk. Daarna tikte de keeper een vrije trap van Joppe net weg onder lat, uit de hoekschop die volgde schoot Sam de bal met een beetje hulp van ‘my friend the wind’ rechtstreeks in het doel.

Dat Meerburg bij rust nog op voorsprong stond was te danken aan Ted, dat de voorsprong even in gevaar kwam was ook te danken aan Ted, zoals de altijd oprechte doelman in de rust al toegaf. Ted gaf wellicht een tikkie onnodig een strafschop weg, maar hield de inzet vervolgens fabuleus uit het doel, om zich vervolgens ook nog eens met succes bovenop de rebound te storten.

Jurgen daarover: “2-1 voor bij rust was een lekkere opsteker. Dat UVS strafschop mist was een ook een mooie opsteker. Het was een domme overtreding, maar 30 seconden ervoor hadden we balverlies voorin waarna we niet goed genoeg omschakelen.  Daardoor lag het middenveld vrij.”

Toch leek Meerburg een lastige tweede helft tegemoet te gaan, waarin de geblesseerd geraakte Feiko (Naut kwam in het veld) niet terugkeerde. “We gingen een fase tegemoet met de harde wind tegen”, zei Jurgen. “Gelukkig hebben we daar heel goed op ingespeeld. Met veel combinatiespel over de grond hebben we het initiatief volledig in handen genomen. Dat leidde tot veel kansen en doelpunten.”

Tim kopte al snel de 3-1 binnen, na een voorzet op maat van Joppe. Mike zorgde voor de 4-1, na een prachtige aanval via Sam en Tim. Achterin gaven Ruben, Thomas, Stijn en Mees in de tussentijd geen kans weg, waardoor het zelfs nog mogelijk werd de voorsprong verder uit te bouwen.

Jurgen besloot bij 4-1 Frenk te wisselen, zodat hij nog bij de JO19-1 kon aansluiten. Na de wedstrijd deed ook Sam dat, door het eerdere uitvallen van Feiko kon hij niet vroegtijdig het veld verlaten.

En toen was het eindelijk weer tijd voor ‘circus’ Rens. Door een hardnekkige blessure had Rens dit seizoen nog niet veel gespeeld. In de 20 minuten dat hij meedeed scoorde Rens maar liefst drie keer, twee keer uit een strafschop, één keer uit een voorzet van Joppe die altijd als hij de bal geeft precies weet waar Rens staat. Dat is al sinds de F1 zo.

“Leuk”, zei Jurgen. “Voor Rens was dit het competitiedebuut. Dan drie keer scoren is natuurlijk heel mooi.”

Tussen de treffers door waren er meerdere mooie aanvallen van Meerburg, na de 7-1 herstelde UVS zich van alle tegenslagen en raakte het nog drie keer paal en lat. Jurgen: “Mag eigenlijk  niet, maar begrijpelijk.  Doordat zij de kansen niet benutten kreeg de wedstrijd de ruime uitslag die het (of eigenlijk wij) verdiende.”

Misschien was de concentratie bij de thuisclub een beetje weg, dat neemt niet weg dat de tegenstander uit Leiden tot het laatste moment op een voetballende manier probeerde er nog wat van te maken.

Meerburg JO17-1: Ted Wagemaker; Ruben van Dijk, Stijn Pracht, Thomas van der Aa en Mees van der Schuyt; Mike van Kulenburg, Frenk van Huis (Rens Hop) en Joppe Lammerink; Feiko Donatz (Naut Tefij), Tim van der Loo en Sam Bajyanama.

Tekst: Gert Lammerink

Foto’s: Rimke Lammerink